VERSLAG: MEAU - 03/06 - De Grote Kerk Apeldoorn

VERSLAG: Tessa Van Brink

MEAU - 03/06 - De Grote Kerk Apeldoorn

Een concert in een kerk. Dat is niet iets wat alledaags voorkomt. Maar zangeres Meau krijgt de eer om haar debuutalbum live te presenteren in de Grote Kerk in Apeldoorn. Poppodium Gigant regelde de unieke locatie waar de akoestische nummers en herkenbare teksten van Meau prachtig tot hun recht komen.

Al vanaf minuut één is het muisstil in de kerk. Naast alle banken die zijn gevuld, is er ook een groep mensen die het concert staand gaat bewonderen. Meau heeft een breed publiek weten te brengen. Er zijn vele families en jonge kinderen. Ook zit er op de eerste rij een groep tienermeisjes, voor wie het niet de eerste keer is dat ze haar live zien. Het publiek zit in een U-vorm om het podium heen.

Een groot deel van de nummers die op Meau’s debuutalbum ‘22’ staan zijn al eerder live gezongen. Maar nu deze eindelijk op de streamingsdiensten te beluisteren zijn, kan naast het groepje hardcore fans, ook de rest van het publiek deze voorzichtig meezingen. Opmerkelijk is dat er niet uit volle borst wordt meegezongen. Dit zal wel liggen aan het feit dat Meau’s stem met een lichtelijke echo naar voren komt op deze locatie. Toch wordt er bij haar bekendste nummer ‘Dat heb jij gedaan’ gezorgd voor een kippenvel momentje wanneer de hele kerk het refrein meezingt.

Meau introduceert haar liedjes duidelijk en bedacht. Zo ook het nummer ‘Tegen de klippen op’. Dit nummer is speciaal geschreven voor de gelijknamige documentaire waar Sterre van Wijlen tijdens haar strijd tegen botkanker wordt gevolgd. ‘Als geen ander’ is een nummer dat is geschreven met goede vriendin en collega Bente. Het liedje gaat over dat het leven wat ze leven ontzettend bijzonder en leuk is, maar dat het soms ook best alleen kan voelen.

In de toegift komt het nummer ‘Proosten’ langs. Dit laatste ‘officiële’ nummer op haar album, voor de outro, wordt geïntroduceerd met een glaasje wijn. Meau grapt nog ‘Mag dit wel in de kerk?’. Ze is in ieder geval niet de enige die van de avond geniet met een alcoholische versnapering, is te zien aan de lange rij voor de bar. De avond sluit ze af met ‘Nieuw Begin’. Dit is de outro van haar album en dus ook van deze speciale avond.

De muziek die Meau maakt en de stem die ze heeft passen perfect in een kerk. Een voldane avond voor Meau en band wordt beloond met een staande ovatie door het publiek. Het publiek dat de hele avond behouden heeft gezeten. Dezelfde setlist zal best wel anders klinken op elk ander pop en festival podium waar ze op stond en nog op gaat staan. Dit intieme optreden is in ieder geval een fijn voorproefje op de weer volgeplande festival zomer van de zangeres.

PETER GABRIEL - 05/06 - ZIGGO DOMEEen drukke concertavond in Amsterdam met Peter Gabriel in een uitverkochte...

ALTER BRIDGE - 03/06 - 013 Alter Bridge in een bomvolle ´Main´ van 013. De Amerikaanse band, eindelijk...