VERSLAG: John Coffey - 20/05 - Beton-T

Podiuminfo was aanwezig bij John Coffey in Beton-T voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 12 foto's.

Bekijk de John Coffey - 20/05 - Beton-T foto's

John Coffey - 20/05 - Beton-T

In maart werd bekend dat John Coffey, na dik 6 jaar geleden de gitaren aan de wilgen gehangen te hebben, terug is. De band gaf 4 gratis te bezoeken guerilla-gigs en kondigde daarna een grote show aan in de Afas Live. De Nederlandse festivals lieten zich geen twee keer zeggen dat John Coffey terug is en gaven de Nederlandse punk-/post-hardcore band prominente plekken op hun affiches. John Coffey werd duidelijk gemist. Thuisbasis van de band is natuurlijk Utrecht. Reden genoeg voor TivoliVredenburg en EKKO om een speciaal homecoming concert te organiseren op Beton-T.

Beton-T is een tijdelijk project in Utrecht. Het terrein doet qua uitstraling een beetje denken aan de Spoorzone in Tilburg en huisvest al een skatebaan, boulderlocatie en bedrijvenverzamelgebouw Vechtclub XL. TivoliVredenburg heeft plannen hier vaker events te organiseren en een homecoming show van John Coffey is hiervoor de ultieme testcase. Vanavond is er ruimte voor 1000 personen. Eind augustus wordt festival Loose Ends hier georganiseerd voor meer dan het dubbele aantal bezoekers. Gelukkig is er dan wel een tweede podium.

John Coffey heeft vanavond gekozen voor een aantal voorprogramma’s zodat het publiek helemaal warmgedraaid kan beginnen aan de show. We zien poppunk die soms een beetje aan Weezer doet denken van Bony Macaroni, rechtdoorzee punk van The Covids en de absurde, over de top goocheltrucs van Magic Tom en Yuri.

John Coffey opent met nieuwe single "SING and hope its out of tune” en gaat hier gelijk overheen met publieksfavorieten “Broke Neck” en “Featherless Redheads”. Gelijk slaat de energie over naar het publiek. Hier heeft Utrecht zo lang op gewacht. Hoewel de gemiddelde leeftijd van het publiek met de band is meegegroeid, gaat het goed los met crowdsurfers, moshpits en een heerlijke circle pit tijdens ‘Oh oh Calamity’. Het beste is de band als zanger David het publiek in duikt en het publiek opjut alles te geven. John Coffey verstaat duidelijk nog steeds de kunst van het opzwepen. Een nummer wordt pas ingezet als een crowdsurfer die serieus hoog geklommen was, gesprongen is. Magic Tom en Yuri gaan in hun onderbroeken het publiek over bij ‘Relief’ een nummer over opgedragen religie. Op naar de climax met “Romans” (’Miles 'till the end of the road we walk’) en “Heart of a Traitor”.

De doelgroep is met John Coffey wat ouder geworden, maar zo’n homecoming show zorgt voor lachende gezichten bij iedereen. Op naar het festivalseizoen waar de band dit jaar nog een paar keer kan laten zien waarom ze vijf jaar zo gemist zijn. De doop van Beton-T smaakt zeker naar meer. Alleen wat meer capaciteit achter de bar is wel gewenst.

FOTOGRAFIE: Ton Hudepol

John Coffey foto John Coffey - 20/05 - Beton-T John Coffey foto John Coffey - 20/05 - Beton-T John Coffey foto John Coffey - 20/05 - Beton-T John Coffey foto John Coffey - 20/05 - Beton-T John Coffey foto John Coffey - 20/05 - Beton-T John Coffey foto John Coffey - 20/05 - Beton-T John Coffey foto John Coffey - 20/05 - Beton-T John Coffey foto John Coffey - 20/05 - Beton-T John Coffey foto John Coffey - 20/05 - Beton-T John Coffey foto John Coffey - 20/05 - Beton-T John Coffey foto John Coffey - 20/05 - Beton-T John Coffey foto John Coffey - 20/05 - Beton-T

DRAG FEST AMSTERDAM - 28/05 - MELKWEGDe Melkweg was weer FIERCE met de Drag Fest ster optredens. Onder andere...

JIM JEFFERIES - 19/05 - AHOY Comedian Jim Jefferies will deliver the laughs with his new 'Give 'em what...