VERSLAG: Nena - 18/05 - TivoliVredenburg

VERSLAG: Tessa Van Brink

Nena - 18/05 - TivoliVredenbu

Nena is erg geliefd bij het Nederlandse publiek. Met de afgelopen jaren elk jaar wel een concert in ons land keert ze ook op 63-jarige leeftijd weer terug voor een optreden. Een volledig uitverkochte show in TivoliVredenburg in Utrecht is de aftrap van de reeks van vijf optredens die Nena dit jaar nog in Nederland geeft. De Duitse zangeres kan het nog steeds en hoe!

Bij aankomst in de concertzaal valt meteen de groep hardcore fans op die vooraan staaan. Deze fans zijn duidelijk enthousiast en klaar voor een geweldige avond. Ze worden niet teleurgesteld, want Nena zoekt vanaf het begin de interactie met de zaal. Tijdens het eerste nummer ‘Liebe ist’, geeft ze vele mensen op de eerste rij een hand. Als Duitse artieste neemt Nena even de tijd om te vragen of het publiek het oké vindt als ze de rest van de avond in het Duits spreekt. Het publiek reageert daarop goed en moedigt haar aan om hier vooral mee door te gaan.

Nena verschijnt op het podium in een hippe outfit die haar jeugdige uitstraling benadrukt. Haar stijlvolle verschijning past perfect bij de dynamiek van de avond. Ze straalt energie uit en blijft het publiek betrekken en de sfeer opzwepen gedurende de hele 2 uur en 15 minuten durende show. De band die Nena begeleidt is enthousiast en getalenteerd. Zij en de twee achtergrond zangeressen, hoewel ze vaak meer op de voorgrond worden geplaatst door Nena, zijn erg leuk om naar te kijken en voegen ook écht wat toe.

Het nummer ‘Irgendwie, Irgendwo, Irgendwann’, dat een klassieker is in het repertoire van Nena, brengt de zaal in extase en zorgt voor een gemoedelijke sfeer. Naast de vele oude hits uit Nena’s lange carrière komen er ook nummers van haar in 2020 uitgebrachte album ‘Licht’ langs. Vele van deze nummers maken hun debuut op het podium.

Nadat Nena de eerste zinnen van haar bekendste hit ’99 Luftballons’ heeft gezongen en de band de muziek heeft ingezet, gooit Nena zelf een grote opgeblazen bal de zaal in. In het midden van het nummer verandert het ritme en de melodie van de muziek opeens en het publiek kijkt elkaar vragend aan. ‘Horen we dit nou goed?’ Nena’s hit gaat over in ‘Hey Jude’ van The Beatles. Luidkeels zingt het publiek de outro van het nummer mee. De luchtballon haalt het eind van het nummer helaas niet. Al na het tweede couplet knapt de ballon kapot op de microfoonstandaard van een van de gitaristen. Gelukkig raakt er niemand gewond en kon er om gelachen worden.

Het concert van Nena in TivoliVredenburg is als een reis door de tijd, waarbij jeugdsentiment en bewondering samenkomen. Met haar recente concert in Utrecht en nog vier andere shows op de planning in Nederland, bewijst Nena dat ze nog steeds in staat is om mensen te betoveren. Ze wordt niet alleen gezien als een jeugdidool, maar bijna als een godin.

PAUL WELLER - 21/05 - PARADISOHet was alweer 5 jaar geleden dat Paul Weller in Nederland speelde. Maar Paul...

K'S CHOICE - 11/05 - MAASSILO K´s Choice bestaat 30 jaar en dat wordt gevierd met een reeks optredens in...