VERSLAG: Froukje - 11/05 - Doornroosje

VERSLAG: Tessa Van Brink

Froukje - 11/05 - Doornroosje

Het is niet de eerste keer dat zangeres Froukje op tour gaat langs de Nederlandse poppodia. Al vier keer eerder stond ze met een uitverkochte show in de Nijmeegse zaal Doornroosje. En dat terwijl ze nog maar drie jaar actief is in de Nederlandse muziekindustrie. Froukje brak door tijdens corona en kon daarom lange tijd haar muziek niet met live-publiek delen. Toen de maatregelen eindelijk werden opgeheven was Froukje een zeer gewilde artiest. Met de twee EP’s ‘Licht en Donker’ en ‘Uitzinnig’ tourde ze meerdere keren door Nederland en had ze de festivals voor het uitkiezen. De setlist was vaak hetzelfde en er zaten geen aspecten in de show die er echt uitspatten. Met nog geen debuutalbum op haar naam en de stijgende ticketprijzen woog er toch een bepaalde druk op haar. Maar op donderdag 11 mei verrast ze met een gehele nieuwe set en nieuwe (niet uitgebrachte) nummers op de setlist een bomvolle Doornroosje.

Het nummer waarmee Froukje de show opent is hetzelfde gebleven. Ze zingt haar eerste uitgebrachte liedje ‘Groter Dan Ik’ in een woonkamer decor. Deze kamer is gevuld met een lounge stoel, een bureau, planten, verschillende tekeningen aan de muur en een TV. Op de tv verschijnen er verschillende beelden die passend zijn bij het onderwerp van het desbetreffende nummer. Wanneer de eindnoten van ‘Uitzinnig’ klinken, sluit Froukje zich op in de woonkamer en sluit ze de gordijnen. Ze verschijnt met een compleet nieuwe outfit om ‘Een man die nooit meer huilt’ te zingen.

‘Het is een hele speciale avond’ vermeldt Froukje. Nog geen paar uur nadat de show in Doornroosje ten einde komt zal haar nieuwe single ‘Naar Het Licht’ verschijnen op de streamingsdiensten. Froukje liet het lied al live horen bij de twee uitverkochte shows in Paradiso afgelopen week en ook nu liet ze het publiek al genieten van haar nieuwe nummer voordat deze online te beluisteren was. ‘Is dit echt?’, ‘Onbesproken’, ‘Ik ben bang’ en ‘Houden van mij’ zijn nummers die inmiddels al een hele tijd op de setlist staan maar nog niet zijn uitgebracht. ‘Noodzakelijk Verdriet’ is het tweede niet uitgebrachte nieuwe nummer dat Froukje deze tour voor het eerst deelt met haar fans.

De talentvolle bandleden van Froukje zijn neergezet op verhoogde platforms op het podium. Zo staan ze toch wat meer in de spotlight. Tijdens de hit ‘Niets Tussen’ vergezellen bassiste Pieteke Dik en toetsenist Julius van Eijs, Froukje even op het podium om het publiek mee te laten klappen voordat het laatste refrein wordt ingezet. Het genot is van hun gezicht af te lezen.

‘Als Ik God Was’ is het eerste nummer dat Froukje en band spelen in de encore. Het is de eerste single die ze dit jaar uitbracht in aanloop naar haar veelbelovende debuutalbum. Ook de samenwerking met goede vriendin en collega S10 op ‘Nooit Meer Spijt’ verdient een vast plekje in de encore. Hoewel het publiek tijdens deze dansbare nummers veel springt en beweegt en velen buiten adem zijn geven ze toch nog hun laatste beetje energie tijdens de klassieke afsluiter van Froukje: ‘Ik Wil Dansen’.

Het publiek is lyrisch over de nieuwe show van Froukje. Een meer gevarieerde setlist, een heel decor op het podium en alle visuals zijn het duurdere kaartje zeker waard geweest. Froukje heeft al meerdere keren laten zien hoe veelzijdig ze is als artiest. Maar met deze show laat ze toch weer een andere kant van haarzelf zien en die slaat zeker aan. Nooit eerder hebben we haar zo zelfverzekerd en trots op het podium zien staan en dat mag ze ook zeker zijn met de show die ze heeft neergezet.

K'S CHOICE - 11/05 - MAASSILOK´s Choice bestaat 30 jaar en dat wordt gevierd met een reeks optredens in...

ETHAN BORTNICK – EUROPEAN TOUR - 10/05 - PARADISO De klassiek geschoolde pianist en songwriter Ethan Bortnick ontdekte zijn...