VERSLAG: Amy MacDonald - 11/11 - Heineken Music Hall

Podiuminfo was aanwezig bij Amy MacDonald in Heineken Music Hall voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 9 foto's.

Amy MacDonald - 11/11 - Heineken Music Hall

Het is medio november misschien wat vroeg om terug te kijken op het afgelopen jaar, maar we kunnen nu al stellen dat 2008 een goed jaar was voor nieuw vrouwelijk talent in de popmuziek. We noemen Kate Nash, Duffy, Adèle, Kate Perry, Lady Gaga, Sara Bareilles, Colbie Caillat en Gabriella Cilmi. En dan waren er nog goed verkopende platen van dames die reeds succesvol waren: P!nk, Róisín Murphy, Feist en een opmerkelijk goed ontvangen album van Britney Spears. En dan vergeten we er natuurlijk nog een heel aantal, om maar aan te geven hoeveel solozangeressen het dit jaar beter hebben gedaan dan hun mannelijke collega’s. Het meeste succes door een nieuweling aan het popfront werd geboekt door de Schotse zangeres Amy MacDonald. Nauwelijks een maand geleden stond MacDonald nog in een tot de nok toe gevulde Melkweg en nu maakt ze haar opwachting in een eveneens uitverkochte HMH.

En wat zet je als voorprogramma neer bij Amy MacDonald in een uitverkochte HMH? De organisatie dacht aan Bertolf, een Zwolse band rondom Diederik Nomded (ex-Daryll Ann en Johan). Echter, de band speelt vanavond in een uitgeklede variant. Een akoestische set dus, waarbij Nomded wordt enkel bijgestaan door drummer Bauke Bakker. De gelikte akoestische pop neigt naar country en overeenkomsten met Racoon, August 75 en Venice zijn duidelijk hoorbaar. Met de nodige ervaring van de leadzanger en het toegankelijke repertoire maakt Bertolf kans om een graag geziene gast te worden op de Nederlandse poppodia. En met een optreden bij Giel Beelen in het verschiet lijkt ook de landelijke radio niet lang op zich te laten wachten.

Tijdens het optreden van Amy MacDonald op Pinkpop 2008 bleef het podium lange tijd leeg. Vanwege logistieke problemen kwam de zangeres pas een half uur na haar geplande aanvang aan in Landgraaf. Op de website van 3VOOR12/Limburg, dat ieder jaar verslag doet van Pinkpop, werd bij de recensie enkel een foto geplaatst van een onbemand drumstel. Uiteindelijk arriveerde MacDonald onder veel bijval op het podium, maar vanwege de vertraging kon de Schotse slechts zes nummers spelen. Dat bleek echter genoeg om een propvolle tent op het Megaland-terrein te overtuigen van haar kunsten. Backstage kreeg ze kort na haar aankomst zelfs een platina plaat uitgereikt door Dolf Jansen, voor 30.000 verkochte exemplaren van haar debuutalbum ‘This Is The Life’. Op Lowlands herhaalde ze het kunstje en kreeg toen uit handen van 3FM-dj Michiel Veenstra een platina plaat. Inmiddels is ‘This Is The Life’ dubbelplatina, een toekenning die MacDonald vóór aanvang van haar concert in de HMH kreeg uit handen van fansitebeheerder Daan van Rossum.

Het plotselinge succes van MacDonald in Nederland is uitzonderlijk. Toen het album eind 2007 uitkwam was er nog geen haan die kraaide naar de catchy folkpop van de brunette. Begin dit jaar pikte Radio 2 de single ‘This Is The Life’ op, nadat ‘Mr Rock N Roll’ eigenlijk al roemloos ten onder gegaan leek te zijn. Toen ook de andere popstadions over de streep waren getrokken door het aanstekelijke liedje met het zware, Proclaimers-achtige, Schotse accent, belandde de single dan uiteindelijk toch op de eerste plek van de singlelijsten. De eerste nummer 1-hit van Amy MacDonald waar ook ter wereld! En nu dus 60.000 verkochte albums verder en het tweede uitverkochte concert in een bestek van vier weken tijd.

Is dat plotselinge succes van Amy MacDonald terecht? De pakkende, goed doordachte liedjes en de zeer degelijke, trefzekere uitvoeringen ervan rechtvaardigen de bezoekersaantallen. En ook is het goed om te zien dat een grote groep mensen gecharmeerd is van een zangeres met zo’n opmerkelijke en onmiddellijk herkenbare stem, in plaats van eentje die niet of nauwelijks te onderscheiden is van andere zangeressen. En dat is absoluut noemenswaardig in een tijdperk waarin Ilse DeLange als Natasha Bedingfield en onderhand alle overige populaire Nederlandse zangeressen als Jacqueline Govaert.

Maar, uhm… Vier keer Amy MacDonald in krap een half jaar tijd. Is dat niet een beetje veel voor een zangeres met slechts één album op zak? Na het karige, maar uiterst gezellige optreden op Pinkpop kon een vervolg niet uitblijven en in de HMH heeft MacDonald ook nog enkele verrassende nummers op de setlist staan. Zo zijn er een drietal covers, die niet door iedereen in het publiek kunnen worden thuisgebracht. MacDonald speelt een eigen arrangement van ‘Mr Brightside’ van The Killers, ‘Hallelujah’ van Leonard Cohen (die een week geleden nog in Ahoy’ een afscheidsconcert gaf) en een akoestische versie van de Bruce Springsteen-klassieker ‘Dancing In The Dark’. Niet dat Amy MacDonald covers nodig heeft om haar optreden interessant te houden, want de bescheiden Schotse zangeres heeft zelf voldoende leuke liedjes om een optreden mee te vullen. Dus wie weet zien we deze dame binnenkort weer in Nederland, in een nóg grote zaal…?

FOTOGRAFIE: Luuk Denekamp

Amy Macdonald foto Amy MacDonald - 11/11 - Heineken Music Hall Amy Macdonald foto Amy MacDonald - 11/11 - Heineken Music Hall Amy Macdonald foto Amy MacDonald - 11/11 - Heineken Music Hall Amy Macdonald foto Amy MacDonald - 11/11 - Heineken Music Hall Amy Macdonald foto Amy MacDonald - 11/11 - Heineken Music Hall Amy Macdonald foto Amy MacDonald - 11/11 - Heineken Music Hall Amy Macdonald foto Amy MacDonald - 11/11 - Heineken Music Hall Amy Macdonald foto Amy MacDonald - 11/11 - Heineken Music Hall Amy Macdonald foto Amy MacDonald - 11/11 - Heineken Music Hall

THE EASTPAK ANTIDOTE TOUR 2008 - 11/11 - 013Afgelopen Dinsdag was het weer hossen bij de Eastpak Antidote Tour. Het was...

THE SPIRIT THAT GUIDES US - 9/11 - EKKO The Spirit That Guides Us, afgelopen zondag stonden ze in de Ekko in Utrecht....