VERSLAG: Lewis Capaldi - 25/02 - Ziggo Dome

Podiuminfo was aanwezig bij Lewis Capaldi in Ziggo Dome voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 21 foto's.

Bekijk de Lewis Capaldi - 25/02 - Ziggo Dome foto's

VERSLAG: Janske van den Broek

Lewis Capaldi 25/2 Ziggo Dome

Lewis Capaldi heeft vanavond maar liefst twee support acts meegebracht naar Amsterdam. Als eerste mogen Mark Sharp & The Bicycle Thieves het spits afbijten. Terwijl het ZiggoDome zich langzaam vult met fans, spelen de Schotse Indierockers vol energie. Het optreden is swingend, funky en energiek. Vooral het vrolijke ‘Sink or Swim’ brengt ons summervibes op deze koude winteravond.

Vlak daarna nemen de jonge honden van Only The Poets het stokje van ze over. Eerder stonden ze al in het voorprogramma van One Direction’s Louis Tomlinson en binnenkort staan ze als headliners in de Melkweg. Vanavond staan ze voor een uitverkochte Ziggo Dome. Ook deze band speelt vol overgave en vooral de jonge fans op de vooste rijen weten ze in te pakken. Ze vinden het een eer om te mogen openen voor Capaldi en dit zie je. Het optreden is swingend en er is veel interactie met het publiek. Het plezier straalt er van af en maakt het publiek helemaal warm voor de hoofdact.

Met het nummer ‘Forget Me’ opent Lewis Capaldi zijn optreden in een vol Ziggo Dome. Uit volle borst zingt het hele publiek woord voor woord mee terwijl aan het eind van het nummer de eerste confetti kanonnen al worden afgevuurd. Capaldi oogt wat nerveus, maar merkt al snel dat zijn publiek 100% achter hem staat. Eerder deze week zat zijn Gilles de la Tourette hem in het Sportpaleis in Antwerpen hem zo in de weg, dat hij zelfs even niet verder kon zingen. Gelukkig namen zijn fans het met liefde voor hem over, wat de hele situatie juist weer heel gemoedelijk maakte.
Capaldi neemt veel tijd voor de interactie met zijn publiek. Hij maakt grapjes over Nederland, over onze “weed, mushrooms and hookers” en over hoe hij zelf nooit wiet heeft gerookt. Op de voorste rijen hebben veel fans bordjes volgeschreven met verzoekjes, zoals de vraag of hij een “treat wilt ruilen voor een plectrum”. Dat wil Capaldi wel en al snel vliegt er een pak stroopwafels in de handen van de zanger. “I love stroopwafels”, roept hij, waarna hij weer verder gaat met zijn show met de woorden “what a strange way to start this show”.

Wanneer hij na ‘Before You Go’ en ‘Bruises’ het nummer ‘Wish You The Best’ hoog boven het podium achter zijn piano mag spelen, grapt hij al snel over hoogtevrees. “These pants won’t stay white after this, because I am shitting my pants up here”. “Any requests? Take that Elton John I’m a fucking rocket man!” waarna hij een boer laat en roept “that’s what hights do to me”. Het publiek smult stiekem van zijn onbeschaamde humor en gniffelt met hem mee. Omdat het optreden vanavond “slechts” dertien nummers heeft, is de spontane en ietwat brutale humor en contact met publiek een goede balans met zijn emotionele muziek.

Capaldi laat zien dat hij meer is dan alleen een artiest en entertainer. Meerdere malen laat hij ook zijn sociale kant zien, wanneer er een fan is flauwgevallen en roept hij medische hulp en wacht hij tot dit gelukt is. Ondertussen krijgt hij een T-shirt van een fan met daarop de foto van “de zoen met Harry Styles” en hem er op met daarbij de tekst “I Kissed Harry Styles & I Fully Erect”. Op het podium past hij hem aan en spreek hij vol goede moet naar zijn publiek “Believe You can do anything, because I’ve kissed Harry Styles!”

Hoogtepunten van de avond zijn vooral het nieuwe nummer ‘Pointless’ en ‘Someone You Loved’, waarbij Capaldi voor kippenvel zorgt in de hele zaal. Hij laat zien dat hij ondanks zijn Gilles de la Tourette, hij een fantastische stem heeft. Iedere noot wordt geraakt en klinkt zelfs beter dan op zijn album. Wat een bijzondere avond met heel veel humor, awkward moments en mooie teksten, maar vooral door een artiest met een dijk van een stem. Een artiest die zich niet laat tegenhouden door zijn persoonlijke uitdagingen, maar hem deelt met zijn publiek. De staande ovatie is daarom de perfecte afsluiting van deze memorabele avond.

FOTOGRAFIE: Irwan Notosoetarso

12
 foto Lewis Capaldi - 25/02 - Ziggo Dome  foto Lewis Capaldi - 25/02 - Ziggo Dome Lewis Capaldi foto Lewis Capaldi - 25/02 - Ziggo Dome Lewis Capaldi foto Lewis Capaldi - 25/02 - Ziggo Dome Lewis Capaldi foto Lewis Capaldi - 25/02 - Ziggo Dome Lewis Capaldi foto Lewis Capaldi - 25/02 - Ziggo Dome Lewis Capaldi foto Lewis Capaldi - 25/02 - Ziggo Dome Lewis Capaldi foto Lewis Capaldi - 25/02 - Ziggo Dome Lewis Capaldi foto Lewis Capaldi - 25/02 - Ziggo Dome Lewis Capaldi foto Lewis Capaldi - 25/02 - Ziggo Dome Lewis Capaldi foto Lewis Capaldi - 25/02 - Ziggo Dome Only The Poets foto Lewis Capaldi - 25/02 - Ziggo Dome

12

ZEBRAHEAD - 02/03 - TIVOLIVREDENBURGDe Californische punkband Zebrahead bekijkt het leven van de zonnige kant en...

GEORGE EZRA - 01/03 - ZIGGO DOME Met 'Special Guest' Passenger trad George Ezra op in een afgeladen Ziggo...