VERSLAG: Bloc Party - 25/10 - Watt

Podiuminfo was aanwezig bij Bloc Party in Watt voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 5 foto's.

Bloc Party - 25/10 - Watt

Een uitverkochte Watt is vanavond het decor voor een exclusieve showcase van Bloc Party. Reden hiervoor is de (fysieke)release van het nieuwe album Intimicy waarop de band uit London gewaagder, spannender maar bovenal meer elektronisch klinkt dan ooit tevoren. Vergelijkingen zijn niet van de lucht, want menig popjournalist durft de link te leggen met de revolutionaire release van Kid A. Of Bloc Party Radiohead achterna zal gaan valt nog te bezien, maar aan experimenteerdrift is geen gebrek. Hoe zich dit live laat vertalen zal vanavond blijken.

Er wordt afgetrapt met twee nieuwe tracks, waarna publieksfavorieten Hunting For Witches en Positive Tension direct duidelijk maken dat de fans een mooie avond gaan beleven. Bloc Party is niet alleen aanwezig ter promotie, maar lijken voornamelijk bevestiging te zoeken voor hun gekozen koers en zin te hebben in een feestje. Zichtbaar geniet zanger/gitarist Kele Okereke van het feit dat het publiek al vroeg op stoom komt. Even vragen of alles in de smaak valt of het publiek nog wat enthousiasmeren kan hij echter niet laten, maar is zo goed als overbodig. Uiteraard eigenschappen van een goede frontman die deze avond bijzonder goed bij stem is, Watt eet uit zijn hand vanavond. De zaal wordt getrakteerd op een goed afgestelde lijst met songs van de vorige albums, afgewisseld met het werk van Intimicy en alles sluit perfect op elkaar aan.

Een enkele keer kakt het publiek in als rustiger werk van de nieuwe plaat voorbij komt. Samen met een slordigheids foutje van drumbeest Matt Tong, dat met een lach en een nieuwe poging gemoedelijk wordt opgelost, is dat eigenlijk het enige om over te klagen. Bloc Party klinkt op Intimicy misschien niet meer zo explosief als op Silent Alarm, maar is in staat gebleken vernieuwingsdrang te kunnen koppelen aan het schrijven van spannende doch attractieve en sterke songs. Live blijven toekomstige dansvloerkrakers als Talons en Ares moeiteloos overeind tussen het oudere werk en dit alles geeft reden tot een feestje. De heren lijken dit na verloop van tijd ook zelf te realiseren. Zelfs clubbaas Ted Langenbach kijkt tevreden toe hoe een crowdsurfer zijn geluk beproeft en er hier en daar wat waaghalzen het podium op klimmen.

Als na anderhalf uur ook het tweede gedeelte van de set ervoor heeft gezorgd dat Kele Okereke toch het gevraagde zweet onder zijn oksels heeft, blijft Watt snakken naar meer. Nieuweling Mercury blijkt samen met oudje Price Of Gas een waardige encore en reden voor de gehele band het publiek in te duiken. Ze lijken opgelucht, blij met de bevestiging van hun nu al succesvolle derde album en iedereen mag delen in de feestvreugde. Missie geslaagd en op weg naar Paradiso in februari 2009.

FOTOGRAFIE: Erik Luyten

Bloc Party foto Bloc Party - 25/10 - Watt Bloc Party foto Bloc Party - 25/10 - Watt Bloc Party foto Bloc Party - 25/10 - Watt Bloc Party foto Bloc Party - 25/10 - Watt Bloc Party foto Bloc Party - 25/10 - Watt

THE GIRLS - 25/10 - ATAKThe Girls zijn jong, hip, grappig en mooi en maken vooral daarover liedjes....

FALL OUT BOY - 26/10 - MELKWEG Gillende meisjes die flauwvallen met bosjes tegelijk. Grote kans dat het een...