VERSLAG: Headphone - 12/10 - 013

VERSLAG: Sabbas Smits

Headphone - 12/10 - 013

België is al geruime tijd overtuigd van het muzikale talent van Headphone. Op Lowlands hebben de heren hun pijlen al op Nederland mogen richten, het echte offensief volgt nu pas. De show in 013 is het startschot voor een reeks cluboptredens. Podiuminfo.nl is erbij en gaat kijken of wij Nederlanders net zo overstag zullen gaan als de Belgen.

013 is vanavond geheel in zwart, geel en rood gehuld want als voorprogramma is het jonge Freaky Age meegenomen. Deze Belgen brengen indie rock waarin invloeden van The Kooks, Arctic Monkeys en andere Britse bands goed terug te horen zijn. Klinkt cliché, maar dat is het dan ook wel. De nummers zijn catchy, de band is enthousiast en de frisse onwennigheid zorgen er samen toch voor dat Freaky Age de aandacht vast weet te houden. En dat ondanks het ‘dertien in een dozijn’-gevoel dat je bekruipt. Goed voor deze heren dat ze niet van over het kanaal komen, want dan waren ze hoe dan ook ondergesneeuwd.

Headphone brengt rock/pop waarin invloeden van een band als Radiohead goed te horen zijn. Het experiment met elektronica is evident aanwezig en het podium van kleine zaal 013 is dan ook nauwelijks groot genoeg voor al de snufjes die songschrijver Ian Marien en de zijnen hebben meegenomen. De stagehand en de geluidsman hebben hier vroeg in het optreden dan ook de nodige problemen mee. Na enkele nummers valt alles op zijn plek. Debuutalbum Ghostwriter kenmerkt zich door een sterke opbouw en muzikale diversiteit. Live wordt dit uitstekend vertaald naar een spannend en sfeervol geheel. Het geraffineerde gitaarspel van Tom Barbier, waarin het spel tussen gitaar en effecten/elektronica goed uit de verf komt, heeft hier een groot aandeel in.

Na 50 minuten is de koek op en laat het publiek duidelijk horen nog niet genoeg te hebben. Ten spijt, want van een toegift is geen sprake. Goed is goed. Deze Gentenaren mogen dan pas aan hun eerste album en tour bezig zijn, van amateurisme is allesbehalve sprake. Het lijkt erop dat Headphone met veel precisie en vakmanschap ook het Nederlandse publiek voor zich zal gaan winnen. Op plaat klinkt Headphone hier en daar wat eentonig, hiervan is vanavond niet veel te merken. België mag dan problemen hebben met Fortis als exportproduct, muzikaal hebben ze nog genoeg te bieden. Mocht dat de financiële crisis niet bezweren, ontsnap dan aan de dagelijkse hetze en ga deze geweldige band snel live zien ergens in Nederland.

PORCUPINE TREE - 16/10 - 01315 en 16 oktober stond 013 in het teken van de dvd-opnames van de progresieve...

EF - 9/10 - 013 Aan het einde van de intense show verliest Daniël de controle over zijn...