VERSLAG: Jimmy Barnes - 30/9 - 013

Jimmy Barnes - 30/9 - 013

Wie denkt aan Australische rockmuziek, die denkt waarschijnlijk meteen aan AC/DC. Of aan INXS. Of de jongere lezers aan Jet en Wolfmother. En dan waren er nog The Easybeats, Little River Band, Flash and The Pan, Split Enz, Icehouse en The Church. Om er maar een paar te noemen. Echter, de populairste rockster van het Australische continent is Jimmy Barnes. De oorspronkelijk in Glasgow geboren zanger emigreerde in 1961 met zijn familie naar Australië en zou twintig jaar later uitgroeien tot ‘The Australian Voice Of Rock’.

Het voorprogramma Alter Ego X uit Den Bosch doet zijn best om zo Australisch mogelijk te klinken. Dat ze daarbij en passant erg op AC/DC lijken is een plusje. Zanger en gitarist Chris van Uden heeft er de geschikte stem voor en de reacties van het publiek zijn bijzonder positief. Wie van jaren ‘70 en ‘80-hardrock houdt, zal Alter Ego X zeker kunnen waarderen.

In de jaren ‘70 was hij de frontman van de in eigen land beruchte band Cold Chisel, dat internationaal maar nauwelijks voet aan de grond kreeg. De band hief zichzelf in december 1983 op en nog geen maand later was Barnes alweer bezig met zijn eerste soloalbum, ‘Bodyswerve’. Na een succesperiode van tien jaar, krijgt Barnes een financiële klap te voorduren en wijkt uit naar Frankrijk. In Groot-Brittannië onderneemt hij bovendien een tour als het voorprogramma van The Rolling Stones. Na de reünie van Cold Chisel volgt een nog veel succesvollere solocomeback, waarmee Barnes weer de aandacht op zich weet te vestigen. Zijn livereputatie houdt hij tijdens zijn huidige tour onder andere hoog in de Tilburgse 013.

Ondanks zijn beperkte bekendheid in Nederland, weet Jimmy Barnes de grote zaal van 013 redelijk goed te vullen. Één van de bekendste nummers van Jimmy Barnes in Nederland is ‘I’m Still On Your Side’, geschreven door Jim Vallance (Bryan Adams, Aerosmith, Glass Tiger, Prism). Echter, niet in Barnes eigen versie, maar de uitvoering van René Froger. De Amsterdammer nam het nummer in 1991 op voor zijn album ‘Matters Of The Heart’ en in 2004 opnieuw voor het akoestische album ‘Pure’. Ook zijn er in 013 veel liefhebbers van Cold Chisel aanwezig, want zodra Jimmy Barnes zijn oude band aanhaalt volgt er luid applaus. Toch speelt de rocker voornamelijk solowerk en dan vooral van latere datum. Tussen de nummers door vertelt hij grappige en soms smeuïge achtergrondverhalen over zijn liedjes, tot groot genoegen van de bezoekers.

Vocaal is Jimmy Barnes te vergelijken met oudere rockzangers als Paul Rodgers, Bruce Springsteen, Joe Cocker en Rod Stewart. Met veel kracht, volume en vibrato gallen de woorden uit de strot van Barnes. De Australische brulboei, die overigens wordt bijgestaan door een voortreffelijke begeleidingsband, laat ook in 013 blijken dat hij nog steeds tot de wereldtop behoort. Jimmy Barnes mag zich met recht rekenen tot ééén van de beste “rockers from Downunder”!

ALASKA IN WINTER - 4/10 - EKKOop 4 oktober stond de band Alaska in Winter in de Ekko in Utrecht.

CELTIC WOMAN - 6/10 - HMH Als er één folkloristische muziekstroming is die door de jaren heen tot in...