VERSLAG: Elton John - 09/06 - Gelredome

VERSLAG: Marleen de Roo

Elton John - 09/06 - Gelredome

Glitter, jasjes vol strass, lichtgevende hoofddeksels en grote gekleurde brillen. De bezoekers van GelreDome zijn passend uitgedost. Vanavond speelt Elton John zijn afscheidsshow. Hoe waardig is dit afscheid van de popster?

Hoewel er nog steeds tientallen mensen binnendruppelen (parkeerchaos), begint Elton John om 8 uur met zijn Farewell Yellow Brick Road-afscheidsshow in Arnhem. Na ruim 50 jaar op het podium, is het voor de Engelsman tijd om te stoppen.

Dat doet Elton John natuurlijk in stijl. Op zijn glitterjasje prijkt zijn naam in glimmende steentjes op zijn rug. Op zijn neus een blauwe bril met glitters. Al sinds 1969 speelt Elton voor volle zalen, maar nu neemt hij op 75-jarige leeftijd toch echt afscheid. En dat is jammer, want Elton is gemaakt voor het podium. Muzikaal, extravagant en een rasechte entertainer.

Achter zijn piano speelt hij nog steeds de sterren van de hemel met hits als ‘Tiny Dancer’ en ‘Rocketman’. Een staande ovatie neemt hij dankbaar in ontvangt. Hij staat kort op om het publiek in het Arnhemse stadion ruimhartig te bedanken voor hun komst en support over de jaren.

Versnelling komt als hij ‘The Bitch Is Back’, ‘I’m Still Standing’ en ‘Crocodile Rock’ speelt. De leeftijd laat wel zijn sporen achter: de articulatie wordt minder, de hoge zanglijnen overgenomen. Maar hij blijft even enthousiast en dankbaar. Net als die bij de bezoekers in de zaal.

Elton blikt veel terug naar de beginjaren. Niet alleen door te vertellen over zijn ervaringen met Nederland, maar ook met visuals op de schermen met beelden van zijn glansrijke carrière. Rennend over het podium met een hoofdtooi vol roze veren. Dat zit er vanavond niet meer in, hij rijdt letterlijk op zijn pianokruk met vleugel het podium op. In een roze kamerjas zingt hij heel ontspannen één van zijn laatste hits: ‘Cold Heart’ met Dua Lipa.

De meeste songs vanavond komen echter uit de begintijd van Elton, de vroege jaren ’70. Toen trad Elton voor het eerst op in Nederland. In de Doelen trok een gefrustreerde Elton nog niet zoveel publiek.

Dat is nu wel anders. Het publiek vanavond is van alle leeftijden. Dat toont maar weer hoe tijdloos zijn muziek is. Zijn pianospel is nog steeds fantastisch en hij heeft veel aan zijn band vol oudgedienden. Zeker de beroemde sessiepercussionist Ray Cooper springt eruit. De passie waarmee hij de trommels bewerkt, vol expressieve gezichtsuitdrukkingen en gebaren.

Sommige van de bandgenoten spelen al sinds de beginjaren in zijn band. 50 jaar vol hits die allemaal verschijnen vandaag. ‘Candle in the Wind’, ‘Your Song’ en als afsluiter ‘Goodbye Yellow Brick Road’ uit 1973. Tijdens dat nummer verschijnt er een gat in de ‘brick wall’ en neemt Elton afscheid door met de lift door het gat te verdwijnen. Een waardig en passend einde van een glansrijke, of beter glitterrijke, carrière. Farewell Elton.

GROOTS MET EEN ZACHTE G - 10/06 - PHILIPS STADIONNa 2 jaar is Guus Meeuwis weer met zijn Groots met een zachte G...

ANOUK - 11/06 - MALIEVELD Nadat S10 en Frenna het podium af waren betrad Anouk het podium in de...