VERSLAG: Shawn James - 20/04 - Melkweg

VERSLAG: Karst Jaarsma

Shawn James

Shawn James is een singer-songwriter met een machtige, diepe soulstem. James heeft een gospelkracht zoals de grote soulsterren dat ook hebben. De uit Chicago afkomstige zanger laat zijn stem ondersteunen met sfeervolle folk. Dat resulteert in prachtige liedjes gemaakt voor soundtracks van Netflix en computerspellen. Zijn muziek werd al gebruikt in de serie ‘Yukon Men’ van Discovery en de game ‘The Last of Us II’. In de bovenzaal van de Melkweg speelt James zijn eerste uitverkochte concert in Nederland.

Met daarbij nieuwe album A Place In The Unknown op zak. Een plaat waarmee hij nieuwe kanten opzoekt rond zijn stem. Een meer stevig geluid dan dat van de sfeervolle singer-songwriter. Shawn legt vanavond keurig uit dat dit aansluit op een geluid dat hij live ook altijd toepast met zijn band.

Dit gezelschap muzikanten, bestaande uit violist, bassist en drums, helpt hem inderdaad goed bij deze richting. Een rijke waaier aan muzikale smaken wordt zorgvuldig over elkaar heen gelegd. De machtige gospelstem van Shawn James is de basis en de viool speelt het ene moment mooie folk om daarna met de drums en bas een dikke rock ’n roll laag eroverheen te gooien. En dan is het James die een diepe keelzang produceert waarmee de gospel omslaat in metal. Het is knap zoals Shawn James net zo gemakkelijk een prachtige soul cover van 'Ain't No Sunshine' speelt als een Slayer geluid uit zijn keel trekt.

Het is knap en gaat er bij het publiek in als koek. Shawn James kan zich meten met Ben Caplan, Jamie N Commons en James Bay. Waar die heren hun unieke stem combineren met respectievelijk een vleug wereldmuziek, soul en pop springt het bij James tussen de folk, metal en hardrock door. Dat is soms zonde, want de toevoeging van die swingende en soms melancholische viool biedt goede ingrediënten voor een meer memorabel eindrecept. Daarmee blijft het nu een indrukwekkende stem met goede begeleiding die ongetwijfeld doorstoomt naar grotere zalen.

REMY VAN KESTEREN - 21/04 - STADSGEHOORZAAL LEIDENRemy van Kesteren stond met zijn Analogue Robot Orchestra in de Aalmarkt zaal...

MATT SCHOFIELD Matt Schofield de man met de nodige blues awards trad samen met zijn mannen...