VERSLAG: Stromae - 27/2 - Afas Live

Podiuminfo was aanwezig bij Stromae in AFAS Live voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 5 foto's.

Bekijk de Stromae - 27/2 - Afas Live foto's

VERSLAG: Rob van der Zwaan

Stromae - 27/2 - Afas Live

Eindelijk weer live muziek in de Afas Live! Wereldster Stromae toont gevoel voor timing door de avant-premiere van zijn nieuwe werk in te plannen daags na de opheffing van de meeste corona-maatregelen. Goed, er staan stoelen in de Afas Live om niet 1G te hoeven testen, maar die worden alleen gebruikt om confortabel te zitten tot het begin van de show. Na twintig seconde muziek staat de hele Afas Live op, om de rest van de avond niet meer te gaan zitten.

Vier maart is de releasedatum van Stromae's derde album 'Multitude'. Met singles 'Santé' en 'L'enfer' zijn er nog maar twee voorproefjes gegeven. Vanavond stelt de Waalse Maestro in totaal zeven nummers van van zijn nieuwe werk voor. Maar het is vooral de enorme productie die de aandacht trekt.

Het concert van Stromae is doorontwikkeld tot een heuse multimediale ervaring. Niet ontworpen voor de hoeveelheid publiek vanavond in de Afas Live, maar bedoeld voor arena's en festivals die vele malen groter zijn. Maar waar sommige artiesten klinisch en afstandelijk lijken door de inzet van deze hoeveelheid technologie (denk aan robotarmen, een overdaad aan video-animaties en visuals, een rijdende sofa en zelfs een robothondje), blijft Stromae heel menselijk en toegankelijk. Hij stelt zich kwetsbaar op door in een charmante mengelmoes van Nederlands, Engels en Frans regelmatig een praatje te maken en zelfs te verklaren dat hij zenuwachtig is.

Met zijn nieuwe nummers is hij duidelijk ook dicht bij zichzelf gebleven. 'Mauvaise Journée' gaat over slechte dagen waarin je het liefst op de bank blijft liggen en tegenhanger 'Bonne Journée' juist over de hele goede. L'enfer (de hel) is het hoogtepunt van de avond met op de schermen overweldigende beelden van bliksem en een uitbarstende vulkaan. Zo voelt voor Stromae een echte diepe depressie. Gelukkig is er daarna 'Sante' waarin het hele publiek een dansje mee kan doen en als toegift een hele uitgebreide versie van 'Alors on danse'. Stromae laat de Afas Live vanavond zeker dansen. Maar niet zonder ook over het leven na te denken.

Stromae legt vanavond met zijn avant-premiere de lat ongelofelijk hoog voor producties in het post-corona tijdperk. Het is jammer dat het vanavond na een uur al afgelopen is. Reden genoeg om van de zomer op een festival of in 2023 in de Ziggo Dome nog eens te gaan kijken naar de volledige Stromae-ervaring.

FOTOGRAFIE: Lydie Bonhomme

foto Stromae - 27/2 - Afas Live  foto Stromae - 27/2 - Afas Live  foto Stromae - 27/2 - Afas Live  foto Stromae - 27/2 - Afas Live  foto Stromae - 27/2 - Afas Live

KARSU - 02/03 - PODIUM VICTORIEHet concert van Karsu in Podium Victorie kon eindelijk plaatsvinden. Een...