VERSLAG: Candy Dulfer 08/10 Patronaat

VERSLAG: Thomas Spiekerman

Candy Dulfer 8/10 Patronaat

Voor wie van jullie is het een eerste concert sinds lange tijd? Vraagt muzikante, zangeres Candy Dulfer aan het publiek in Patronaat te Haarlem. Heel veel handen gaan de lucht in. Na een zeer lange periode van dichte poppodia en shows met veel beperkingen is er sinds kort weer redelijk wat mogelijk qua ervaren van live muziek.

Candy Dulfer is een ervaren artiest van internationale allure, deelde podia met Van Morrison en Prince en speelt al vele jaren op alle plekken ter wereld. Het begon zo ongeveer met Lily Was Here, een instrumentaal duet tussen sax en gitaar dat nog altijd urgent klinkt. Hoewel al ontelbare malen uitgevoerd, ook in Haarlem speelt Dulfer een prachtversie samen met haar gitarist.

Versterkt door een fikse begeleidingsband waaronder zanger Ivan Perotti staat er een sterk collectief op de planken. Funk, jazz, rock een enkele cover of ballad, het kan allemaal en klinkt als een klok. Wat vooral opvalt is ook het gigantische spelplezier dat van alle muzikanten op het podium af te lezen valt. Spontane dansjes van de bassist en toetsenist; heel veel glimlachen en een goede interactie met de zaal.

Het is duidelijk dat de band het optreden enorm gemist heeft en een inhaalslag aan het maken is. Hoewel Candy Dulfer centraal op het podium staat en als headline artiest in deze zaal geprogrammeerd staat voelt het toch als een Candy Dulfer Band concert waarin iedereen een rol krijgt en niet 1 iemand constant de spotlight opeist. Iedere muzikant heeft zijn deel, iedere noot mag gehoord worden. Complimenten ook aan Patronaat voor een werkelijk uitstekend geluid en prettige verkoelende ventilatie in de zaal die ondanks de 75% capaciteit regel toch lekker vol en uitverkocht aanvoelt. Dit omdat het balkon afgesloten is voor publiek.

Na een lange afwezigheid voelt het als het oppikken van een oude hobby, het weerzien van vroegere vrienden, een reunie van liefhebbers van live muziek. De goede sfeer in de zaal, bij het gedans vooraan en achter aan de bar is een samensmelting van de vrolijkheid en weergaloze funky band op het podium. Candy Dulfer zit al vele jaren in het vak maar oogt nog altijd superjong, vitaal en urgent. De saxofoon is wat weggeweest in de popmuziek maar lijkt aan een comeback bezig te zijn. Zo was zaterdag ook een fraaie solo met dit instrument te horen bij HAEVN in Carré.

Candy weet dat hypes komen en gaan, maar de kwaliteit van met gevoel en talent uitgevoerde muziek is van een tijdloze klasse. Zo ook haar concert dat geen enkel inzakmoment kende. Tot slot ook een speciale vermelding voor Ulco Bed, de waanzinnig goede gitarist die al sinds jaar en dag met Candy Dulfer de show naar grotere hoogte soleert. Petje af voor deze show, die de ervaring van live muziek in Nederland voor een groot deel van de aanwezigen glansrijk heropende.

CANDY DULFER - 10/10 - LUXOR LIVECandy Dulfer is weer op pad. Vaste kracht Ulco Bed en Roger Happel waren van...

SUPERSISTER - 09/10 - HEDON ZWOLLE Supersister met Robert-Jan Stips, Rinus Gerritsen en Leon Klaasse speelden...