VERSLAG: Leah Rye - 02/09 - Patronaat

Podiuminfo was aanwezig bij Stage 1,5: Leah Rye in Patronaat voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 15 foto's.

Bekijk de Leah Rye - 02/09 - Patronaat foto's

VERSLAG: Juliën L Ortye

Leah Rye

“Misschien is dit wel een van de laatste keren dat we hier in deze setting zo zitten”, spreekt de presentator van het Patronaat hoopvol uit voor aanvang van de show van Leah Rye. Ze releaset hier haar EP Elusive. Die verscheen al in juli, maar de show werd - zoals zoveel optredens - door een coronageval in haar team uitgesteld. “Stiekem alleen maar beter, want zo kunnen er nog meer mensen bijzijn”, vertelt Leah glunderend.

De Haarlemse artieste timmert al jaren hard aan de weg, had al een aantal bescheiden successen met eerdere (single)releases en is een graag geziene gast bij zowel 3FM als KINK. Nu is het tijd voor de volgende stap; wie Elusive - grotendeels geschreven en geproduceerd in coronatijd - luistert, hoort een zangeres die haar sound niet alleen (nu al) opnieuw heeft uitgevonden, maar die ook in alle opzichten enorm gegroeid is.

Dat geldt des te meer voor haar liveshow, die nu echt als volwaardig bestempeld mag worden. Van de bewegingen op het podium, de lichtshow tot de interacties met zowel haar band als het publiek: in alle opzichten blijkt dat Leah Rye de afgelopen maanden stappen heeft gezet. Het is een optreden met een kop en een staart, zoals dat dan zo mooi heet. Niet voor niets opent ze onder meer met fragmenten uit (onder meer) MLK’s ‘I Have A Dream': dromen en slapeloosheid spelen een belangrijk thema binnen haar muziek. Sterker nog: ‘Agrypnia’, single en een van de prijsnummers in deze set, gaat precies daarover.

Onlangs werd ze verblijd met een plekje tussen de Popronde-artiesten van dit jaar, een van dé springplanken voor Nederlands nieuw talent. En die spot is, zeker afgaande op deze show, enorm verdiend. Er is uitstekend nagedacht over de opbouw van de setlist: zo lopen ‘Foreign’ en ‘Red Water’ net als op de EP rechtstreeks in elkaar over. “Voor wie de plaat nog niet geluisterd heeft, willen jullie ‘m alsjeblieft níét op shuffle afspelen?” Ze heeft de volgorde zo bedoeld, en hoewel dat wellicht hoogdravend kan overkomen, is die eventuele opvatting als sneeuw voor de zon verdwenen wanneer je deze combinatie live hoort.

Naast Leah steelt vooral gitarist Erik de show, met onder meer een fantastische gitaarlijn in een van haar eerste singles: ‘The Wire’. Het is mooi om het contrast tussen dit eerdere werk en de liedjes van haar EP te horen - de groei en muzikale ontwikkeling zijn goed merkbaar. Nog een paar showtjes tot de Popronde begint, vertelt ze, en met deze show voor haar thuispubliek als voorbode, kunnen we stellen dat ze de komende maanden een naam is om nauwgelet in de gaten te houden.

FOTOGRAFIE: Irwan Notosoetarso

12
Leah Rye foto Leah Rye - 02/09 - Patronaat Leah Rye foto Leah Rye - 02/09 - Patronaat Leah Rye foto Leah Rye - 02/09 - Patronaat Leah Rye foto Leah Rye - 02/09 - Patronaat Leah Rye foto Leah Rye - 02/09 - Patronaat Leah Rye foto Leah Rye - 02/09 - Patronaat Leah Rye foto Leah Rye - 02/09 - Patronaat Leah Rye foto Leah Rye - 02/09 - Patronaat Leah Rye foto Leah Rye - 02/09 - Patronaat Leah Rye foto Leah Rye - 02/09 - Patronaat Leah Rye foto Leah Rye - 02/09 - Patronaat Leah Rye foto Leah Rye - 02/09 - Patronaat

12

CANDY DULFER - 03/09 - PODIUM VICTORIEEen jaar geleden stond Candy Dulfer met haar theatershow ook in Podium...

FLOOR JANSEN - 1/9 - AFAS LIVE Floor Jansen stond op het podium van de Afas Live en Podiuminfo mocht erbij...