VERSLAG: Guru - 27/6 - P3

Podiuminfo was aanwezig bij Guru in P3 voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 3 foto's.

Guru - 27/6 - P3

In 1989 besloten twee rappers een groep genaamd Gang Starr te beginnen. Deze heren afkomstig uit New York, de East Coast dus, bestaat uit DJ Premier en Guru. De unieke mix van jazz en hiphop heeft er voor gezorgd dat ze voor velen een inspiratiebron zijn en vandaag de dag nog steeds goed kunnen leven van hun muziek. Tegenwoordig reizen de twee voornamelijk solo over de wereld om hun muziek ten gehore te brengen.

Het is alweer twee jaar geleden dat we de hoofdact van vanavond in Nederland hebben kunnen bewonderen, maar hij is weer terug. Helaas zonder nieuw album maar dat zal de pret niet drukken. Om hem bij te staan heeft Guru, ofterwijl Gifted Unlimited Rhymes Universal, producer én achtergrond MC Solar en DJ Doo Wop meegenomen. De kleine zaal van de P3 in Purmerend leent zich uitstekend voor een hiphop avond. Ondanks de geschikte locatie zal Guru het toch van fans van de harde kern moeten hebben vanavond. De zaal is net aan voor één derde gevuld als Guru, Solar en DJ Doo Wop het podium betreden. Precies om half elf worden de eerste beats ingezet gevolgd door een enthousiast meedeinend publiek.

In de één uur durende set worden veel underground nummers ten gehore gebracht. Van de Jazzmatazz albums, het logo hiervan staat tevens op Guru’s arm getatoeëerd, horen we onder andere ‘State of Clarity’, ‘Living Legend’ en ‘Loungin’ ‘. “When I say ‘real’ you say ‘hiphop’” wordt regelmatig tussen de nummers door geschreeuwd om het publiek goed bij de show te betrekken. De harde kern gaat goed los en de P3 lijkt voor even lak te hebben aan het blow verbod.

Iedereen kent de hit Cupid’s Chokehold wel, dat nummer waar Gym Class Heroes een dikke hit mee scoorde. Solar vond het zo’n gaaf nummer dat hij een remix van dit nummer maakte en vroeg of Guru wilde rappen. Dat hoefte hij niet twee keer te vragen want de ‘Cupid’s Chokehold Solar Remix’ knalt misschien nog wel beter dan het origineel. Ook de nieuwere nummers van Guru’s album Version 7.0: The Street Scriptures horen we voorbij komen. Zo doet hij hiervan onder andere ‘Surviving the Game’.

Om half twaalf houden de heren het voor gezien en bedanken het publiek voor de aanwezigheid. Purmerend ligt misschien net iets teveel buiten Amsterdam voor Guru om een volle zaal te krijgen, maar het publiek heeft zichtbaar genoten. De zaterdag na dit optreden staat hij tussen onder andere De Jeugd van Tegenwoordig, Extince, Spacekees en Kleine Jay op het Hiphop in Duketown festival in Den Bosch. Volgende keer mag Guru de jazz band waar zijn unieke geluid mee gevormd is meenemen voor een nog groter feestje!

FOTOGRAFIE:

Guru foto Guru - 27/6 - P3 Guru foto Guru - 27/6 - P3 Guru foto Guru - 27/6 - P3

DOE MAAR - 27/6 - 013Doe Maar doet voor aanvang van haar twee Kuip-concerten een aantal try-outs...