VERSLAG: Greta van Fleet - 12/11 - AFAS Live

Podiuminfo was aanwezig bij Greta van Fleet in AFAS Live voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 15 foto's.

Bekijk de Greta van Fleet - 12/11 - AFAS Live foto's

VERSLAG: Karst Jaarsma

Greta van Fleet

Met het welkom door Greta van Fleet zanger Josh Kiszka is de toon gelijk gezet. In een keiharde, gillende uithaal klinkt het op de koude dinsdagavond "Good Evening" door de AFAS Live. Zijn broers en bevriende drummer vallen vervolgens in met een stampend rock 'n roll ritme.

Een recept waarmee Greta van Fleet onverwacht veel deuren opende. Het lijkt zo bekend. Een hoog gillende zanger, veel rookkanonnen en stampende rock 'n roll. Dat Josh zo vaak de hoge tonen opzoekt maakt dat de vergelijking met Robert Plant snel getrokken is. Toch is Greta Van Fleet meer dan een Led Zeppelin coverband met zelf geschreven liedjes. Anders had de band geen Grammy gewonnen en anders lonkten ook niet zalen van het formaat van AFAS Live.​

Vanavond laten de heren beide kanten van dit beeld zien. Op sommige momenten vallen de clichés over elkaar heen. De gillende uithalen, aanstellerige danspasjes en het gitaargeweld zonder focus boeit dan weinig. De liedjes zijn goed geschreven, maar de band voegt te weinig aan de muziek toe om een eigen identiteit te hebben. Een drumsolo voordat het tweede liedje is afgerond is gedurfd, maar maakt het verschil tussen de Comedy van Saturday Night Live en de echte Greta Van Fleet lastig te maken. Muzikaal is er weinig mis met dit nummer 'Safari Song'. Het dreigende rock 'n roll ritme in combinatie met de klassieke metal riffs krijgt al snel iedereen aan het headbangen.

Enkele nummers later pakt Greta Van Fleet eindelijk een goede groef. Dan staat er een rockband die een stuk beter overtuigt. Er is ruimte in de ritmes om de muziek voor zich te laten spreken. Even geen gegil door zanger Josh, maar hij rent het podium op en neer met zijn tamboerijn terwijl de gitarist een voortreffelijke solo speelt. Dan kan de band zich meten met de grote rock 'n roll bands van de jaren '70.

Vanavond schommelt de band tussen het beeld van een door clichés geplaagde groep muzikanten en een nieuwe rockband die nog zoekt naar een eigen identiteit. Hopelijk wordt die snel gevonden. Als Greta Van Fleet namelijk eenmaal is opgewarmd dan staat er een steengoede rock 'n roll band. Ook mannen als Robert Plant begonnen met het kopiëren van hun idolen, dus het kan nog alle kanten op met Greta Van Fleet.

FOTOGRAFIE: Anne-Marie Kok

12
Greta van Fleet foto Greta van Fleet - 12/11 - AFAS Live Greta van Fleet foto Greta van Fleet - 12/11 - AFAS Live Greta van Fleet foto Greta van Fleet - 12/11 - AFAS Live Greta van Fleet foto Greta van Fleet - 12/11 - AFAS Live Greta van Fleet foto Greta van Fleet - 12/11 - AFAS Live Greta van Fleet foto Greta van Fleet - 12/11 - AFAS Live Greta van Fleet foto Greta van Fleet - 12/11 - AFAS Live Greta van Fleet foto Greta van Fleet - 12/11 - AFAS Live Greta van Fleet foto Greta van Fleet - 12/11 - AFAS Live Greta van Fleet foto Greta van Fleet - 12/11 - AFAS Live Greta van Fleet foto Greta van Fleet - 12/11 - AFAS Live Greta van Fleet foto Greta van Fleet - 12/11 - AFAS Live

12

ELECTRIC SIX - 16/11 - Q-FACTORYElectric Six, bekend van 'Danger! High Voltage'en 'Gay Bar' staan in de...

BANKS - 08/11 - PARADISO Op vrijdag 8 november trad Banks op in de grote zaal van Paradiso. Deze show...