VERSLAG: White Lies - 27/11 - TivoliVredenburg

Podiuminfo was aanwezig bij White Lies in TivoliVredenburg voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 9 foto's.

Bekijk de White Lies - 27/11 - TivoliVredenburg foto's

VERSLAG: Gracia Visscher

White Lies in TivoliVredenburg

Deze week staat de band White Lies met twee avonden achtereen in de Ronda-zaal in TivoliVredenburg. Bijzonder, gezien ze al jaren geen echte hit meer hebben gescoord. Zoals ook frontman Harry McVeigh in de show zal zeggen, er is blijkbaar een speciale band tussen Nederland en de muziek van de Britse band. Ook vanavond stroomt het Utrechtse podium gewoon vol met fans.

Eerst even het voorprogramma, een zeer waardig opener voor de main show. Boniface is een Canadese variant van White Lies maar dan met meer 2010’s flair. Jonge honden met hoog opgetrokken broeken en zwart leren riemen die heerlijke synths over de melodische gitaren gooit. Na een half uur wil ik eigenlijk niet dat ze weggaan. Als je van de muziek van White Lies houdt is dit zeker een hedendaagse variant om in de gaten te houden.

Dan het hoofdprogramma. White Lies weet wat het publiek wil en opent met oude hits ‘Death’ en ‘To Lose My Life’. Wat een heerlijke start om de volle Ronda-zaal mee te krijgen. Het publiek gaat vol enthousiasme erin. Voor de echte White Lies fans blijft dit enthousiasme de hele avond op een piek niveau, met zelfs een klein moshpitje vooraan! Toch zakt de energie voor een deel van de zaal na de eerste oude krakers wel in. Is het omdat we allemaal gewend zijn geraakt aan grote, visueel prikkelende shows of is het concert van White Lies gewoon wel een beetje saai? Een paar ledverlichtende palen en een drumverhoging op het podium maakt niet echt een dikke show, en de vraag is ook of je dat moet willen.

De sympathieke frontman Harry McVeigh laat de zaal als zijn vriend voelen, een reünie met mensen die hij even niet gezien heeft. Er zijn wat nieuwe nummers te spelen van recent werk waar de zaal ook positief op reageert. Hiermee trekt de band het publiek mee in de toch best lange setlist.

White Lies sluit deze avond af met ‘Bigger Than Us’. Een middelmatig einde aan een redelijk middelmatige show. Was het slecht? Absoluut niet. Ga je er met een bizar energiek gevoel van weg, nog dromend over de setlist terwijl je alweer online kijkt naar nieuwe tourdata? Niet perse. Zal de volgende show in TivoliVredenburg weer uitverkopen? Waarschijnlijk wel. En dat is ook gewoon prima!

FOTOGRAFIE: Rick van de Laar

Boniface foto White Lies - 27/11 - TivoliVredenburg Boniface foto White Lies - 27/11 - TivoliVredenburg Boniface foto White Lies - 27/11 - TivoliVredenburg White Lies foto White Lies - 27/11 - TivoliVredenburg White Lies foto White Lies - 27/11 - TivoliVredenburg White Lies foto White Lies - 27/11 - TivoliVredenburg White Lies foto White Lies - 27/11 - TivoliVredenburg White Lies foto White Lies - 27/11 - TivoliVredenburg White Lies foto White Lies - 27/11 - TivoliVredenburg

DWEEZIL ZAPPA - 01/12 - TIVOLIVREDENBURGIn 1969 bracht Frank Zappa het album 'Hot Rats' uit en droeg het op aan zijn...

JAMES SMITH - 26/11 - MELKWEG James Smith stond met zijn eerste headline show in Nederland in een volledig...