VERSLAG: Danielle Nicole Band - 15/11 - Iduna

VERSLAG: Karst Jaarsma

Danielle Nicole Band

Op de laatste editie van het Holland International Blues Festival was Danielle Nicole dé verrassing. De bassiste en zangeres speelt licht funky gedreven blues. Danielle Nicole keert in het najaar voor enkele optreden terug naar Nederland. Vrijdagavond stond ze in Drachten.

Danielle Nicole begon samen met haar broers de band Trampled Under Foot. Na enkele succesvolle jaren ging ze in 2015 solo, met als voorlopig hoogtepunt het vorig jaar verschonen album Cry No More. Op tournee wordt ze ondersteund door broer Kris Schenebelen op drums en Brandon Miller op gitaar. Brandon kent met zijn eigen band ook al veel succes.

Met zijn drieën vormen ze de basis voor een verrassend groots geluid. Vooral de combinatie van de zang van Danielle en het gitaarspel van Brandon maakt de band ijzersterk. Danielle Nicole onderscheidt zich met een licht funky inslag. Qua stembereik doet Danielle Nicole vooral denken aan Susan Tedeschi. Haar stem past mooi bij het gedreven gitaarspel van Brandon. De meeste nummers van het album Cry No More staan op de setlist. Dat levert mooie momenten op. Bijvoorbeeld 'Pusher Man' dat begint als een prima soulliedje, waar Brandon een prachtige bluessolo uit zijn gitaar laat rollen en vervolgens over gaat in een prachtige gospel.

De Danielle Nicole Band komt vanavond met twee verrassingen. De Pink Floyd cover van 'Have A Cigar' is fantastisch. Het ritme kent een onderdrukt agressief gevoel. Het trio produceert een vol geluid dat niet onder doet voor de grootsheid van Roger Waters. Dat het nummer als een duet tussen Danielle en Brandon wordt gespeeld maakt het nog sterker. Net zo sterk is de afsluiting 'Purple Rain'. Hier speelt Danielle Nicole knap met de opbouw van het liedje om op het juiste moment Brandon zijn moment te laten pakken. Danielle Nicole laat daarmee in Drachten zien dat haar succes in Grolloo geen toevalstreffer was. Dit is een fantastische blueszangeres ondersteund door twee steengoede muzikanten. De combinatie van haar funky basritme, steengoede zang en het gitaarspel van Brandon maakt Danielle Nicole een van de beste bluesartiesten van dit moment.

THE OSMONDS - 17/11 - DE VORSTINDe broers Jay en Merrill Osmond speelden in De Vorstin in Hilversum hun...

KENNY B - 14/11 - EFFENAAR Na een technische storing weet Kenny B alsnog het puliek te veroveren.