VERSLAG: Walter Trout - 14/10 - Spot Groningen

VERSLAG: Karst Jaarsma

Walter Trout

Walter Trout is een artiest die eigenlijk geen recensie meer behoeft. Walter Trout speelt altijd de sterren van de hemel; als jonge gitarist in de band van John Mayall, op Pinkpop in 1991 en zelfs na een bijna dodelijke Hepatitis C infectie lukte het Trout om zich weer helemaal te herpakken. Inmiddels is het de beste bluesgitarist van dit moment.

Verschillende malen per jaar staat de Amerikaanse blueslegende in Nederland. Altijd voor volle, dikwijls uitverkochte zalen. Altijd met een ontzettend sterke show gevuld met stevige bluesrock en enkele langzame ballades. Het geheime recept van Walter Trout is echter dat hij iemand is die nooit genoegen neemt met zijn eigen kwaliteiten. Elke keer als hij in Nederland staat zoekt de gitarist nieuwe hoeken van zijn passie op.

Zo ook maandagavond in de grote zaal van Spot Groningen. Natuurlijk komt ‘Say Goodbye To The Blues’ voorbij. Het lied werd door Nederlanders zes keer tot het beste bluesnummer ooit gekozen en mag niet ontbreken. Maar wat is dit dan ook prachtig vanavond. Er hebben al flink wat jankende gitaarsolo’s gepasseerd en toch legt Trout in de eerste paar minuten van het nummer zoveel emotie dat het gitaarspel indruk maakt. Vooral in combinatie met de lome drums die met een net iets te lange pauze kalm het ritme bepalen en het orgel dat heel zachtjes tegen Trout staat te janken. Gelukkig is dit een van de vele hoogtepunten. Eerder passeerde al het voortreffelijke langzame ‘Me, My Guitar and the Blues’.

Twee uur lang laat Walter Trout horen weer een stukje verder naar de top van de blues te zijn geklommen. Na zijn slopende ziekte in 2014 stonden optredens vaak in het teken van deze. Inmiddels is de ziekte en het herstel verder naar de achtergrond verdwenen. Dit maakt de liedjes meer opgewekt. Walter Trout trapt tussen de langzame blues vol het gaspedaal in met keiharde rock, een swingende Buddy Guy cover getiteld ‘She’s Out There Somewhere’ en zelfs een stukje country met ‘I Shall Be Released’ van Bob Dylan. Walter Trout zet het naar zijn hand met vurig gitaarspel, een steeds beter worden soulstem en een enthousiaste band die het tempo op gang houdt. Het blueswonder passeerde weer.

SYML - 15/10 - PARADISOBrian Fennell wist met krachtige en fluwelen zang de zaal in extase te...

PAUL GILBERT - 12/10 - METROPOOL Oud Mr. Big gitarist Paul Gilbert liet zaterdag in Metropool, Enschede horen...