VERSLAG: Muse - 12/09 - Ziggo Dome

Podiuminfo was aanwezig bij Muse in Ziggo Dome voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 12 foto's.

Bekijk de Muse - 12/09 - Ziggo Dome foto's

VERSLAG: Rob van der Zwaan

Muse - 12/09 - Ziggo Dome

Het is duidelijk dat het publiek in Amsterdam er vanavond zin in heeft. Muse laat best wel even op zich wachten en heeft gekozen voor wat saaie jaren '80 synthesizernummers als pauzemuziek. Om de tijd te doden, vermaakt het publiek zich met de lichtjes van hun mobiele telefoons. Een groepje mensen op de tribunes bedenkt een kleine choreografie (heen, weer, op, neer in de maat van de beat) en binnen no-time doen honderden mensen mee. Het is een prima opmaat naar het visuele spektakel dat Muse vanavond gaat brengen.

Want een visueel spektakel dat wordt het. Met de boodschap 'We are caged in simulations' op het grote scherm en sleutelplaat 'The Algorithm' van concept-album 'Simulation Theory' trapt Muse de avond af. Nummers van dit album zijn de rode draad op deze tournee. Bij dit nieuwe werk wordt visueel werkelijk alles uit de kast getrokken. Dansers al dan niet in robot-pakken, een trapeze-act voor het enorme scherm, trommels, rook, confetti en overal waar je kunt kijken lichten en lasers. In de Ziggo Dome sta of zit je er relatief dicht op en komt de lichtshow een stuk beter tot z'n recht dan bij een van de recente openluchtshows in Nijmegen en op Rock Werchter. Daar zijn de afstanden vanzelfsprekend een stuk groter en is er met de ondergaande zon een storende externe lichtbron.

Niks van dat in de Ziggo Dome. Muse presenteert hun rockopera extra-ordinaire in optimale omstandigheden. Deze beleeft z'n climax aan het einde met opnieuw het nummer 'Algorithm'. Een enorm opblaasmonster, dat gelijk doet denken aan Eddie van Iron Maiden, rijst op uit het podium en lijkt de band en het publiek aan te vallen. Gelukkig zijn daar de rockende (en oudere) Muse-knallers 'Stockholm Syndrome', 'Assassin' en 'New Born' in medley-vorm. Het monster wordt verslagen en Muse stuurt iedereen naar huis met het heerlijke 'Knights of Cydonia'. Het is hierbij ook nog aardig om te vermelden dat Muse vanavond voor het eerst het nummer 'The Void' live ten gehore brengt. Dat is geluk hebben, want in een zo strak geregisseerde tournee komen wijzigingen in de setlist niet vaak voor.

Het is mooi dat Muse een ambitieus concept als 'The Simulation Theory' op hun tournee zo ver doervoert, maar zelfs al het visuele spektakel kan vanavond niet verbloemen dat hun oudere nummers gewoonweg een stuk beter zijn dan het recente werk. Muse is op z'n best met hun groots aangezette riff-anthems als 'Psycho', 'Plug In Baby' en 'Madness'. Deze komen aan bod, maar raken wel erg ondergesneeuwd door de visuele overprikkeling van vanavond. Niemand zal klagen dat ze niet vermaakt zijn of dat de kaarten te duur waren, het publiek kreeg een overweldigende show te zien. Toch zou het mooi zijn als Muse het volgende album weer teruggaat naar hun basis en dit iets minder over de top live ten gehore brengt. Vanavond was de vorm soms belangrijker dan de inhoud.

FOTOGRAFIE: Irwan Notosoetarso

Muse foto Muse - 12/09 - Ziggo Dome Muse foto Muse - 12/09 - Ziggo Dome Muse foto Muse - 12/09 - Ziggo Dome Muse foto Muse - 12/09 - Ziggo Dome Muse foto Muse - 12/09 - Ziggo Dome Muse foto Muse - 12/09 - Ziggo Dome Muse foto Muse - 12/09 - Ziggo Dome Muse foto Muse - 12/09 - Ziggo Dome Muse foto Muse - 12/09 - Ziggo Dome Muse foto Muse - 12/09 - Ziggo Dome Muse foto Muse - 12/09 - Ziggo Dome Muse foto Muse - 12/09 - Ziggo Dome

DEUS - 09/09 - PARADISO20 jaar geleden werd het album 'The Ideal Crash'uitgebracht en is de...

AIRBOURNE - 15/10 - MELKWEG Airbourne is in de loop der jaren tot een publiekslieveling uitgegroeid. Dat...