VERSLAG: Nick Mulvey - 29/05 - LantarenVenster

VERSLAG: Michiel van den Dorpel

Nick Mulvey beneveld Lantaren Venster

Een sfeervol optreden in een moderne bioscoop, dat lijkt een contradictie. Toch is het Lantaren Venster op de Kop van Zuid in Rotterdam goed gelukt. In de grote zaal kan op ingenieuze wijze de tribune worden ingeschoven met als resultaat 450 staanplaatsen en een balkon met 70 zitplaatsen. Een prima maat voor een solo optreden van een singer-songwriter die graag de dialoog aangaat met het publiek. De zaal loopt op deze woensdagavond vol met liefhebbers van alle leeftijden; van jonge meiden tot hipsters tot oudere jongeren. Vol verwachting, klaar voor een solo optreden van Nick Culvey.
Mulvey studeerde muziek aan de kunstacademie in Havana en vervolgens etnomusicologie in Londen. Hier ontmoette hij de vrienden waarmee hij in 2005 een jazzband met minimal invloeden oprichtte, genaamd The Portico Quartet. Mulvey was de percussionist, met de hang (ook wel handpan genoemd) als meest opvallende intrument. In 2011 vertrok Mulvey met een Mercury Prize nominatie op zak, om een solo carrière na te streven. Inmiddels heeft hij twee langspelers uitgebracht. De kort geleden uitgekomen nieuwe single doet vermoeden dat het derde album niet lang op zich laat wachten.
Bescheiden komt Mulvey op, luid gejuich, hij pakt zijn gitaar en kijkt even op naar het inmiddels stil geworden publiek alvorens in te zetten op ‘We are never apart’. Deze song gaat over de risico’s van het winnen van schaliegas. Ja, Mulvey is een wereldverbeteraar. Hij maakt zich druk over grote onderwerpen als het milieu en de vluchtelingenproblematiek. Dat laatste thema wordt behandeld in de tweede track (‘Myela’), waarin hij citaten opneemt van vluchtelingen met wie hij zelf gesproken heeft.
In ‘Transform your game (We Remain)’ wordt het publiek onderdeel van de performance door als massaal achtergrondkoor een mee te neuriën. Dat wordt later nog eens herhaald bij ‘Mountain To Move’, uiteraard met de enthousiaste instemming van het publiek.
Spiritualiteit, lange monologen, mantra-achtige herhalingen, geëngageerde teksten, een oproep tot verandering; het hoort allemaal bij het universum van Mulvey, met als doel: een betere wereld. De songs liggen lekker in het gehoor, het gitaarspel is vakkundig en Mulvey's stem is warm. Het repertoire is echter nog beperkt en songs voelen na verloop van tijd enigszins eenzijdig.
Met in de afsluitende set publiekslieveling ‘Fever to the form’ en de nieuwe single ‘Moment Of Surrender’ neemt de sympathieke Mulvey afscheid. Hij laat het publiek beneveld achter door alles wat hij over hen heeft uitgestrooid.

LEON BRIDGES - 29/05 - PARADISOSoulzanger Leon Bridges gaf 2 concerten op één avond in Paradiso Amsterdam....

MESHELL NDEGEOCELLO - 27/05 - PARADISO NOORD... Multitalent Meshell Ndegeochello is terug met een nieuw album...