VERSLAG: The Comet Is Coming - 06/04 - Tolhuistuin

VERSLAG: Karst Jaarsma

The Comet Is Coming

Jazz is tegenwoordig bezig weer heel hip te worden. Vanuit Los Angeles brengt Kamasi Washington de jazz naar hiphopliefhebbers, terwijl vanuit Engeland mede-saxofonist Shabaka Hutchings de jazz naar de festivals brengt. Hutchings speelt in verschillende bands, waaronder The Comet Is Coming. The Comet Is Coming speelde zaterdagavond in de Tolhuistuin.

Samen met keyboardspeler Dan Leavers en drummer Max Hallett spelen de heren een energieke mix van muziek. De nummers leunen zwaar op de technobeats die Leavers uit zijn keyboard tovert en de stuwende drums van Hallett. Hutchings toetert er met zijn saxofoon overheen en zorgt daarmee voor een jazz element.

Zoals de naam doet vermoeden gaat dat soms gepaard met uit verre sterrenstelsels afkomstige improvisaties. De groep begint met een rommelige mix van geluid waar heel langzaam een beat uit tevoorschijn komt. Zodra deze beat er is ontstaan heerlijk dansbare ritmes. De saxofoon van Hutchings knalt krachtig. Niet alleen de solo’s, maar ook tussendoor produceert hij dubstep en trap achtige beats. Het is dan heerlijk dansen.

Dit saxofoonwerk is topsport. Om op adem te komen nemen de andere heren het soms over. Dit gebeurt onder andere met lange, geïmproviseerde introducties. Het past bij de sfeer die de band wil opbouwen, maar het zijn ook deze intro’s die maken dat de band er geen continue feestsfeer van weet te maken. Met haar volstrekt eigen stijl maakt de groep desondanks indruk. Jazz, Afrikaans, hiphop en dance komen op een manier samen zoals je nooit eerder hebt gehoord. Een nummer als ‘Unity’ creëert een meeslepend gevoel waarbij de handen omhoog lijken te moeten. Vanavond laat The Comet Is Coming horen alles in zich te hebben om een grote festivalfavoriet te worden. Daarvoor is echter wel iets minder experiment en iets meer beat nodig.

DIGGY DEX - 06/04 - MELKWEGDiggy Dex sloot zijn Karavaan tour af in een uitverkochte Melkweg, voor een...

THE MAINE - 05/04 - MELKWEG The Maine in de Melkweg en Podiuminfo was er voor een fotoreportage.