VERSLAG: Thriller Live - 24/4 - HMH

Podiuminfo was aanwezig bij Thriller Live in Heineken Music Hall voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 8 foto's.

VERSLAG: Joslyn Dresen

Thriller Live - 24/4 - HMH

Ooit werd hij 'the king of pop, rock and soul' genoemd. Wat we de laatste tijd lezen over Michael Jackson gaat vaker over rechtzaken en schulden dan over muziek. Dit jaar is anders. In 2008 wordt Michael namelijk vijftig. En Thriller, nog steeds het best verkochte album allertijden, beleeft zijn 25ste jubileum. Dat is ook de reden voor Thriller Live, een eerbetoon aan Michael Jackson.

Deze musical/theather productie staat vanavond in de HMH. In de zaal staan rijen stoeltjes geplaatst maar al snel zal blijken dat die niet nodig zijn. Er zijn genoeg vrienden groepen, twintigers tot veertigers, die graag willen dansen op de oude hits, ouders die hun kleine kinderen Michael Jackson willen laten meemaken en zelfs spot je een paar die-hard fans compleet met handschoen, hoed en zonnebril.

Op het podium staan links en rechts een trap die met elkaar verbonden worden door een brug. Daaronder staat de band die afgeschermd wordt door een projectiescherm. Zij zullen onzichtbaar een vijftal zangers begeleiden die de muzikale loopbaan van Jackson zullen doorlopen. En die vijf zijn ook echt nodig om alle facetten van Jacksons stem ten gehore te brengen. Zo is daar Dominic Smith die ‘ABC’ en ‘Ben’ zingt als zanger van de Jackson Five. Het is knap dat deze dertienjarige precies klinkt zoals de jonge Michael uit de jaren ‘60/’70. A.J. Lewis neemt het over als zanger van de Jacksons. Dat deze man vocaal erg sterk is blijkt als er een paar mensen vooraan vol van extase mee blerren en zwieren met ‘Man in the mirror’. Alleen bij ‘Don’t stop till you get enough’ moet hij twee coupletten een toontje lager zingen. Voor de de echt hoge stem, en de bekende ”oohs”, “aahs” en ”hihi’s” zijn daar Roger Wright en blonde dame Hayley Evetts die ook samen ‘I’ll be there’ doen. De stevige partijen neemt Peter Eldridge voor zijn rekening. Deze getatoeerde rocker heeft een behoorlijke scheur voor ‘Beat it’ en ‘Dirty Diana’ maar valt tijdens ‘She’s out of my life’ een beetje uit de toom met zijn stemgeluid. De zangers zijn op hun sterkst als ze samen op het podium staan om de meerdere stemmen te zingen in ‘Can you feel it’, ‘Smooth criminal’ en ‘Earth song’.

Uiteraard kan je geen Michael Jackson eerbetoon hebben zonder dat er gedanst wordt. Naast een groep dansers is daarvoor Ricko Baird meegenomen. En dat deze man met Jackson zelf samengewerkt heeft is te zien. Het is waanzinnig om de pasjes te zien bij nummers als ‘Smooth criminal’ en ‘Thriller’. Het toppunt is dan toch ‘Billie Jean’. De famouze moonwalk werd tijdens de 25ste Motown verjaardig bij dit nummer voor het eerst vertoond. Deze performance wordt bijna perfect nagedaan. Mooi detail is dat tijden het aflopen van de trap de lamp onder de tree wit oplicht zodra er een voet op gezet wordt. De andere dansers kunnen hun kunsten vertonen met een breakdance battle in ‘Beat it’ of het dans intermezzo ’Dangerous’.

Het is een geweldige show voor iedereen die maar een beetje Michael Jackson nostalgie heeft. De vijf zangers samen klinken zuiverder dan Jackson zelf live en Baird maakt met de typische Jackson pasjes en poses het plaatje compleet. Gezien de minime kans dat Michael Jackson zelf nog eens gaat optreden is dit eerbetoon toch wel the next best thing.

FOTOGRAFIE: Tim van Veen

foto Thriller Live - 24/4 - HMH  foto Thriller Live - 24/4 - HMH  foto Thriller Live - 24/4 - HMH  foto Thriller Live - 24/4 - HMH  foto Thriller Live - 24/4 - HMH  foto Thriller Live - 24/4 - HMH  foto Thriller Live - 24/4 - HMH  foto Thriller Live - 24/4 - HMH

DANKO JONES - 24/4 - PARADISODanko Jones heeft al een aardige naam in het hard rock circuit. Een...

ANGELS & AIRWAVES - 20/4 - MELKWEG Angels & Airwaves mag zich inmiddels al een aardig grote band noemen. Dit...