VERSLAG: De Staat - 16/03 - AFAS Live

Podiuminfo was aanwezig bij De Staat in AFAS Live voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 15 foto's.

Bekijk de De Staat - 16/03 - AFAS Live foto's

VERSLAG: Rob van der Zwaan

De Staat - 16/03 - AFAS Live

Net als ruim twee jaar geleden verkoopt De Staat de Afas Live helemaal uit. Toen was dit een echte uitschieter in de ontwikkeling van de band. Nu, met het nieuwe album 'Bubblegum' net uit, zegetochten langs vele festivals, een aantal speciale 'In the round' shows en na voorprogramma geweest te zijn van de grootste band ter wereld (the Rolling Stones) is het een logisch vervolg. Mozes and the Firstborn heeft het publiek mogen proberen warm spelen, maar al na het eerste nummer van de Staat, 'Little Me Time' van het nieuwe album, blijkt dat ze nog lang niet zo ver zijn als deze Nijmegenaren.

Natuurlijk ziet het podium er met een volle lichtshow schitterend uit. Met horizontale en verticale lichtstralen wordt een 3d-raster neergezet dat wordt afgemaakt met visuals op een groot scherm, Alles in de stijl van de albumcover van 'Bubblegum'. Het is een stuk elementairder, minder gimmick dan voorheen. Geen clips meer, geen interactieve video, niet meer het publiek in, De Staat vertrouwt er tegenwoordig op dat ze op eigen kracht het publiek mee krijgen. En dat gebeurt. Langzaam maar zeker wordt de Afas Live meegezogen in de stampende groove en catchy breaks van de Staat. Natuurlijk worden er veel nummers van Bubblegum gespeeld, maar ook 'Input Source Select', 'Help Yourself' en 'Sweat Shop' (met de zangeres van 45acidbabies) zijn hoogtepunten. Van het nieuwe 'Tie Me Down' met Luwten spat de chemie. Episch wordt het met 'Phoenix'. Zanger Florre gaat met een schavot omhoog en zijn kalende schedel is een nummer lang discobal in de Afas Live.

In ziedend tempo speelt de Staat door hun setlist en steeds meer krijgt hun onverbiddelijke rockende groove vat op het publiek. 'Witch Doctor' zorgt natuurlijk voor de traditionele enorme circlepit. Florre kijkt vanaf het schavot tevreden toe. In de encore wordt dit nog eens dunnetjes overgedaan met 'Kitty Kitty' waar al net zo'n mensenmassa-climax in zit. Als je naar de band kijkt, lijkt het voor hun de normaalste zaak van de wereld, maar wat mogen we ons in Nederland gelukkig prijzen met zo'n goede, strakke band.

Komende zomer worden er met onder andere Paaspop, Dauwpop, Down the Rabbit Hole en Rock Werchter weer flink wat festivals gedaan en een nieuwe clubtournee in november staat al in de stijgers. Meer dan genoeg kans om het zelf mee te maken, dus! Dat is het grote voordeel van een band uit eigen land. Dat het hierdoor wat langer zal duren voordat ze ook de Ziggo Dome gaan vullen, nemen we voor lief, maar ooit gaat ook die zaal helemaal kapotgespeeld worden door de Staat!

FOTOGRAFIE: Anne-Marie Kok

12
De Staat foto De Staat - 16/03 - AFAS Live De Staat foto De Staat - 16/03 - AFAS Live De Staat foto De Staat - 16/03 - AFAS Live De Staat foto De Staat - 16/03 - AFAS Live De Staat foto De Staat - 16/03 - AFAS Live De Staat foto De Staat - 16/03 - AFAS Live De Staat foto De Staat - 16/03 - AFAS Live De Staat foto De Staat - 16/03 - AFAS Live De Staat foto De Staat - 16/03 - AFAS Live De Staat foto De Staat - 16/03 - AFAS Live De Staat foto De Staat - 16/03 - AFAS Live De Staat foto De Staat - 16/03 - AFAS Live

12

HAKEN - 15/3 - DE BOERDERIJOok De Boerderij werd niet vergeten tijdens de wereldtournee. De prog goden...

CUT_ - 15/03 - TIVOLIVREDENBURG Met hun nieuwe album “A small group of individuals” in TivoliVredenburg....