VERSLAG: Troye Sivan - 05/03 - AFAS Live

Podiuminfo was aanwezig bij Leland / Troye Sivan in AFAS Live voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 15 foto's.

Bekijk de Troye Sivan - 05/03 - AFAS Live foto's

VERSLAG: Anjelica Hollen

Troye Sivan - 05/03 - AFAS Live

Fans van Troye Sivan worden dinsdagochtend, 5 maart, wakker met een zorgwekkende tweet van de Australische zanger. In het korte bericht laat hij weten enorm veel keelpijn te hebben. Ook schrijft hij dat hij nauwelijks heeft geslapen en dat hij nu erg gestresst is. De hele dag blijft het spannend of het concert die avond wel door kan gaan.

Gelukkig komt hij om 21:00 toch gewoon het podium op. Gekleed in een ruimvallend zwart pak en een strak helderblauw t-shirt wordt hij begroet door een uitverkochte AFAS Live. Fans uit heel Europa zijn in de zaal aanwezig. Dat het niet helemaal goed zit met zijn stem is gelijk tijdens het eerste nummer ‘Seventeen’ te horen, maar toch durft hij het aan om akoestisch en in zijn eentje voor de nog gesloten rood fluwelen gordijnen te beginnen. Halverwege valt het doek en verschijnt zijn vier-koppige band. Gelijk na de opening volgen ‘Bloom’ en ‘Plum’. Alle drie nummers van Sivan’s nieuwste album Bloom, waarvoor hij samenwerkte met onder andere Adriana Grande.

De show in Amsterdam is de grootste die hij in Europa doet en dat is ook de reden dat hij zichzelf er niet toe kon zetten om te cancellen, zo deelt hij met zijn fans terwijl hij een paar slokken verzachtende thee drinkt. Als hij praat is goed te horen hoe slecht zijn stem er echt aan toe is. Het is de vraag of de 23-jarige artiest er toch niet beter aan had gedaan om op een later moment terug te keren naar ons land. Waarschijnlijk wel, maar hij zet door.

Sinds zijn concert in Paradiso, twee jaar geleden, is Sivan uitgegroeid tot een wereldwijd LGBTQ-icoon. Dat is terug te zien in de zaal, waar veel mensen uitgedost zijn met regenboogvlaggen. Tijdens zijn nummer ‘Heaven’, een van de mooiste momenten van de korte avond, laat hij zien waarom hij die titel verdient. Hij vertelt dat hij het nummer heeft geschreven over zijn eigen coming-out en de onzekerheid die hij destijds voelde over zijn toekomst. “Kan ik wel trouwen? Krijg ik ooit kinderen?” Heaven gaat over zelfacceptatie en het besef dat het erom gaat dat je zelf tevreden bent met wie je bent. Zijn aankondiging krijgt een groot applaus en het publiek zingt ieder woord van de tekst hard mee.

Het is moeilijk om verder iets te zeggen over de show. Al met al staat hij een mager uurtje op het podium. De ingekorte versie van het concert komt uit zijn tenen. Zijn stem is niet goed en hij speelt zes nummers minder dan tijdens voorgaande Europese shows. De instrumentale stukken zijn langer en de fans zingen vaak harder dan Sivan zelf. “Ik kan wel huilen,” zegt hij vlak voordat hij op moet geven. Hij speelt alleen nog zijn hits ‘Youth’ en ‘My, My, My’.

Als het publiek al teleurgesteld is, laten ze dat nauwelijks merken. Het is ook moeilijk om boos op hem te worden. Die kleine, dunne, jongen die zo hard zijn best staat te doen en meerdere malen belooft dat hij zo snel mogelijk terug komt om de hele show te spelen. “I’m a man of my word,” zegt hij. Als dat zo is, krijgt Sivan tegen die tijd alsnog de review die hij verdient.

FOTOGRAFIE: Irwan Notosoetarso

12
Troye Sivan foto Troye Sivan - 05/03 - AFAS Live Troye Sivan foto Troye Sivan - 05/03 - AFAS Live Troye Sivan foto Troye Sivan - 05/03 - AFAS Live Troye Sivan foto Troye Sivan - 05/03 - AFAS Live Troye Sivan foto Troye Sivan - 05/03 - AFAS Live Troye Sivan foto Troye Sivan - 05/03 - AFAS Live Troye Sivan foto Troye Sivan - 05/03 - AFAS Live Troye Sivan foto Troye Sivan - 05/03 - AFAS Live Troye Sivan foto Troye Sivan - 05/03 - AFAS Live Troye Sivan foto Troye Sivan - 05/03 - AFAS Live Troye Sivan foto Troye Sivan - 05/03 - AFAS Live Troye Sivan foto Troye Sivan - 05/03 - AFAS Live

12

KOKOKO! - 06/03 - PARADISO NOORD (TOLHUISTUIN)De Congolese band KOKOKO! gaf gisteren een levendig en hoog tempo concert in...

JOOLS HOLLAND - 04/03 - DE OOSTERPOORT Pianist Jools Holland is waarschijnlijk vooral bekend van zijn programma:...