VERSLAG: Gavin James - 23/02 - AFAS Live

Podiuminfo was aanwezig bij Gavin James / Saarloos in AFAS Live voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 15 foto's.

Bekijk de Gavin James - 23/02 - AFAS Live foto's

VERSLAG: Karst Jaarsma

Gavin James

Singer-songwriter Gavin James is inmiddels onderdeel van het establishment. De zanger won verschillende prijzen. Zijn muziek scoort goed in de combinatie van singer-songwriter nummers die in het verlengde liggen van Passenger en een steviger bandgeluid voor meezingers uit het straatje van Coldplay. Vorig jaar kwam zijn tweede album uit. In tegenstelling tot alle tranentrekkende liedjes van de eerste plaat, sijpelt er een luchtiger toon door in de muziek. Op zaterdagavond staat Gavin James in de AFAS Live.

Gelijk bij de opening hoor je de ontwikkeling die Gavin James de afgelopen paar jaar heeft doorgemaakt. De avond opent met de prachtige tranentrekker ‘Till The Sun Comes Up’. Gavin James speelt hem voor op de loopbrug en middenin de zaal. Het is een mooi liedje. Gelukkig valt het nummer daarna de band in en knalt er iets van energie de zaal in. Nieuwere liedjes, zoals ‘Hearts On Fire’, worden gekenmerkt door alle ingrediënten van hedendaagse pop. Een beetje folk, goed stevige drums en een makkelijk meezingbaar refrein. Het werkt aanstekelijk.

De kleine band staat hem daarbij goed ter dienst. Er staat een drummer, gitarist, pianist en bassist op het podium. Met name de pianist zorgt voor mooie invulling in de liedjes. Regelmatig hoor je een pianoritme door de muziek heengaan dat de nummers een extra swing geeft. In ‘Bitter Pill’ komt dat krachtig samen met harde drums en sterke soulstem van Gavin James.

Toch zijn het de nummers van de debuutplaat die de meeste indruk maken. Het zijn mooie liedjes die in kleine zetting het beste tot haar recht komen. Gavin James probeert vanavond te overtuigen als een artiest voor de grote zalen. Dit doet hij met alle ingrediënten die passen bij de huidige muziek. Toch ontbreekt het bij de muziek net aan dat beetje eigen invulling om het optreden onvergetelijk te maken. De refreinen zijn iets te gemakkelijk gevuld met voorspelbare meezingsessies en ook een akoestische sessie in het midden van de zaal weet niet te raken. Gavin James heeft een goede soulstem en een paar sterke liedjes, maar moet duidelijk nog zoeken naar wat hij nodig heeft om als singer-songwriter onderdeel van het mainstream establishment te blijven.

FOTOGRAFIE: Irwan Notosoetarso

12
Gavin James foto Gavin James - 23/02 - AFAS Live Gavin James foto Gavin James - 23/02 - AFAS Live Gavin James foto Gavin James - 23/02 - AFAS Live Gavin James foto Gavin James - 23/02 - AFAS Live Gavin James foto Gavin James - 23/02 - AFAS Live Gavin James foto Gavin James - 23/02 - AFAS Live Gavin James foto Gavin James - 23/02 - AFAS Live Gavin James foto Gavin James - 23/02 - AFAS Live Gavin James foto Gavin James - 23/02 - AFAS Live Gavin James foto Gavin James - 23/02 - AFAS Live Gavin James foto Gavin James - 23/02 - AFAS Live Saarloos foto Gavin James - 23/02 - AFAS Live

12

RAYMOND VAN HET GROENEWOUD - 22/02 - DE GROTE KERK...Raymond van het Groenewoud op tour met Kreten & Gefluister. Slechts op piano...

BAND OF FRIENDS - 23/2 - IDUNA Band of Friends verloor geheel onverwacht dit jaar 1 vriend drummer Ted...