VERSLAG: Booker T. Jones - 15/02 - TivoliVredenburg

Podiuminfo was aanwezig bij Booker T. Jones in TivoliVredenburg voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 12 foto's.

Bekijk de Booker T. Jones - 15/02 - TivoliVredenburg foto's

VERSLAG: Karst Jaarsma

Booker T. Jones

Toen Booker T. Jones zeventien jaar oud was schreef hij een instrumentale klassieker; ‘Green Onions’. Het nummer is voor muziekliefhebbers van alle genres bekend. Een lange carrière volgde. Samen met de MG’s verzorgde hij de muziek achter veel soulplaten en als instrumentalist stond hij met een enorme lijst aan grootheden in de studio. Inmiddels is Booker T. Jones 74 jaar oud. De Hammond legende speelt vrijdagavond met een kleine band in Tivoli. Een band waarin onder andere zoon Ted Jones op gitaar speelt.

De lange carrière vormt de rode draad in het optreden. De band opent met een swingende ‘Hang ‘Em High’ uit 1968. De bewerking van het westernnummer zet gelijk swingend de toon. Booker T. vertelt dat hij een biografie aan het schrijven is. Daarna passeren verschillende covers die allen een relatie hebben met de biografie van Booker T. Bijvoorbeeld de uiterst sterke blues van ‘Born Under A Bad Sign’. Het is een Albert King nummer waar de Hammond legende ook op meespeelde. Vader Booker T. op de Hammond en zoon Ted op gitaar vullen elkaar hier goed aan. Het duo speelt later een emotionele cover van ‘Purple Rain’. Zonder band, maar puur met zijn tweeën maakt het duo de sfeer prachtig intiem.

Op een gegeven moment nemen de instrumentale Booker T. & The MG’s nummers een meer prominente rol in. Dat schuift heerlijk in elkaar over. Het viertal lijkt bijna spontaan aan het jammen. De rust van Booker T. sluit goed aan bij de jeugdige energie van de band. Dit maakt dat ‘Time Is Tight’ tot een lang samenspel ontrolt, maar ook dat niemand vreemd opkijkt als de drummer gaat rappen tijdens ‘Hip Hug Her’.

Booker T. Jones is een legende. Iedereen die van soul, blues en Americana houdt heeft ongetwijfeld lievelingsnummers waarop Booker T. gespeeld heeft. Of het nu gaat om Otis Redding, Bob Dylan of Santana. Vanavond geeft hij een mooi overzicht van dit rijke leven. Vanachter zijn Hammond stuurt hij nummers swingend alle kanten op. Regelmatig staat hij op om een stukje gitaar te spelen en enkele keren zingt hij ook. Hierdoor blijft de afwisseling erin. De legende geeft een supergoed optreden dat past bij iemand met zijn status.

FOTOGRAFIE: Ans van Heck

Booker T. Jones foto Booker T. Jones - 15/02 - TivoliVredenburg Booker T. Jones foto Booker T. Jones - 15/02 - TivoliVredenburg Booker T. Jones foto Booker T. Jones - 15/02 - TivoliVredenburg Booker T. Jones foto Booker T. Jones - 15/02 - TivoliVredenburg Booker T. Jones foto Booker T. Jones - 15/02 - TivoliVredenburg Booker T. Jones foto Booker T. Jones - 15/02 - TivoliVredenburg Booker T. Jones foto Booker T. Jones - 15/02 - TivoliVredenburg Booker T. Jones foto Booker T. Jones - 15/02 - TivoliVredenburg Booker T. Jones foto Booker T. Jones - 15/02 - TivoliVredenburg Booker T. Jones foto Booker T. Jones - 15/02 - TivoliVredenburg Booker T. Jones foto Booker T. Jones - 15/02 - TivoliVredenburg Booker T. Jones foto Booker T. Jones - 15/02 - TivoliVredenburg

THIJS BOONTJES DANS- EN SHOWORKEST - 15/02 - MELKWEGThijs Boontjes (en zijn dans en showorkest) wil gewoon lekker dansen met...

NIGHT BEATS - 15/02 - PARADISO Night Beats played a dark hazy show in a nicely packed kleine zaal of...