VERSLAG: Ghost - 5/2 - Afas Live

Podiuminfo was aanwezig bij Ghost - A Pale Tour Named Death in AFAS Live voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 12 foto's.

Bekijk de Ghost - 5/2 - Afas Live foto's

VERSLAG: Rob van der Zwaan

Ghost - 5/2 - Afas Live

Ghost staat net als twee jaar geleden in de Afas Live. De ontwikkeling van de Zweedse band heeft echter alles behalve stil gestaan. Vanzelfsprekend is er een nieuw album 'Prequelle', en met hun huidige 'Pale Tour Named Death' doet Ghost alles groter dan ooit. Dat betekent: een grotere productie, een grotere band (met maar liefst zeven nameless ghouls staan op het podium), en een show van bijna drie uur! Ook staat frontman Tobias Forge tegenwoordig op het podium als Cardinal Copia. Pappa Emeritus III is niet meer.

Wat nog wel is, is de haast poppy combinatie van metal en glamrock die Ghost maakt. Dit alles wordt ook nog steeds gegoten in de cynische, godslasterende vorm die Ghost voor zichzelf heeft uitgevonden. Satanisme met een knipoog. Niet gevaarlijk, wel heel vermakelijk.

Na een paar minuten Gregoriaans gezang valt het enorme doek dat voor het podium hangt en trapt Ghost af met 'Rats'. Het podium ziet er met een enorme backdrop (glas in lood thema), trappen, hekjes en zelfs bloemstukken schitterend uit. Er is vanavond sowieso niet bezuinigd op de productie. Alle registers worden opengetrokken met verkleedpartijen, rook, vuurwerk, een choreografie en zelfs confetti. Het is vreemd om te zeggen bij een metalact, maar het ziet er uit als een videoclip.

Vanavond is het optreden dat in totaal bijna drie uur duurt, opgedeeld in twee delen. In het eerste deel lijkt het vooral om de vorm te gaan. Er is een gitaarbattle voor 'Cirice', een epische saxofoon-solo tijdens 'Miasma' en zelfs een akoestische versie van 'Jigolo Har Megiddo'. Drie gitaristen nemen hiervoor met een akoestische gitaar plaats op de trap.

Na een pauze van een kwartier gaat het gas er op met onder andere 'Spirit', 'From the Pinnacle to the Pit', 'Year Zero', 'He is' en 'Mummy Dust'. Het veelal jonge en geschminkte metalpubliek (bijna allemaal gehuld in een Ghost shirt) weet wel raad met deze knallers. Het is zonde dat er vervolgens veel te lang wordt genomen om de band voor te stellen tijdens Roky Erickson cover 'If You Have Ghosts'. Elk bandlid is toch een gemaskerde nameless ghoul. Het is een van de weinige smetjes op een geweldige avond.

Tobias Forge zegt het eigenlijk zelf eigenlijk het beste: "Geographically speaking we haven't come very far. But as a band we are in a completely different place". Vanavond bewijst Ghost meer dan twee en een half uur te vermaken met een enorme productie en een nieuw, jong metalpubliek te trekken. Over een paar maanden mogen ze het in de Johan Cruyff Arena als voorprogramma van Metallica nog een keer laten zien. Hierna zullen ongetwijfeld headlinerspots op grote metalfestivals volgen.

FOTOGRAFIE: Rob Sneltjes

Ghost foto Ghost - 5/2 - Afas Live Ghost foto Ghost - 5/2 - Afas Live Ghost foto Ghost - 5/2 - Afas Live Ghost foto Ghost - 5/2 - Afas Live Ghost foto Ghost - 5/2 - Afas Live Ghost foto Ghost - 5/2 - Afas Live Ghost foto Ghost - 5/2 - Afas Live Ghost foto Ghost - 5/2 - Afas Live Ghost foto Ghost - 5/2 - Afas Live Ghost foto Ghost - 5/2 - Afas Live Ghost foto Ghost - 5/2 - Afas Live  foto Ghost - 5/2 - Afas Live

PARKWAY DRIVE - 6/2 - AFAS LIVEParkway Drive zetten vanavond de Afas Life (letterlijk) in vuur en vlam,...

LISA FISCHER - 10/02 - PARADISO NOORD (TOLHUISTUIN) Na jaren op de achtergrond te hebben gezongen voor onder andere The Rolling...