VERSLAG: Death Cab for Cutie - 05/02 - TivoliVredenburg

Podiuminfo was aanwezig bij Death Cab for Cutie in TivoliVredenburg voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 12 foto's.

Bekijk de Death Cab for Cutie - 05/02 - TivoliVredenburg foto's

VERSLAG: Marleen de Roo

Death Cab for Cutie - 05/02 - TivoliVredenburg

Met ruim 20 jaar ervaring en 9 studio albums, heeft Death Cab for Cutie een repertoire waar je ‘u’ tegen zegt. Ze spelen dan ook met gemak een set van 2 uur in TivoliVredenburg. Lukt het de band om 2 uur lang de aandacht vast te houden?

Hoewel de band jarenlange ervaring heeft, zijn de Amerikanen in Nederland nooit echt doorgebroken. Toch staat Death Cab for Cutie vandaag voor een tot de nok toe gevulde grote zaal van TivoliVredenburg.

De openingsongs ‘I Dreamt We Spoke Again‘ en ‘Summer Years’ komen van het laatste album Thank You for Today, een album dat niet heel geliefd is bij de fans vanavond. Die wachten overduidelijk op nummers van Plans en Transatlanticism. Het oudere werk kenmerkt zich door emotionele lading en de gevoelige zangstem van frontman Ben Gibbard, terwijl het laatste album meer leunt op pop en elektronica. Beide passend in de tijd waarin ze uitkwamen, maar de fans juichen harder bij ‘Title and Registration’ en ‘What Sarah Said’ dan andere nummers.

Het helpt ook niet dat het geluid bij de eerste nummers niet goed staat afgesteld. De microfoon stoort, wat Bens unieke, zuivere zangstem doet kraken. Op de vloer wordt geklaagd over gebrek aan geluid, bezoekers raken afgeleid. Hoeveel ervaring dan ook, het duurt even voordat Death Cab for Cutie het geluid en setting op orde heeft en alsnog de aandacht pakt.

Zeker bij ‘What Sarah Said’ is het publiek overtuigd. De zaal is doodstil als Ben achter de piano plaatsneemt. Dat blijft als hij daarna met ’60 & Punk’ voorop het podium gaat staan. Vol in de spotlight met alleen een microfoon in zijn hand. Zijn overtuigende zangstem neemt ons mee in het ‘gênante’ leven van een oude punker. Ziet Death Cab for Cutie het einde van hun carrière dichterbij komen?

Ondanks dat de fans voornamelijk voor de albums uit het begin van deze eeuw komen, zijn Thank You for Today en Kintsugi geen slechte albums. Hun liedjesschrijver Chris Walla vertrok voor deze albums en dat valt de horen. Death Cab for Cutie stond voor emotionele, gevoelige, herfstige liedjes. De nieuwe albums bevatten meer invloeden van andere genres en meer uptempo songs. Sommige kritische luisteraars zeggen dat Death Cab for Cutie nu meer een standaard indierockband is, een band die zijn kracht is verloren.

Niets blijkt minder waar. Met een waslijst aan goede songs en hits, weet Death Cab for Cutie vanavond toch te overtuigen. Het gaat overduidelijk niet vlekkeloos, maar gaandeweg komt het er dan toch uit. Met ‘Black Sun’, ‘Cath…’ en het mooie ‘Soul Meets Body’ worden de harten opengezet. En ook de kelen, als iedereen luid meezingt. En als ze als toegift een akoestische ‘I Will Follow You Into the Dark’ op de planken zetten, weet iedereen weer waarom Death Cab for Cutie toch iets meer is dan het dertien in een dozijn indiebandje.

FOTOGRAFIE: Andrea Roell

Death Cab for Cutie foto Death Cab for Cutie - 05/02 - TivoliVredenburg Death Cab for Cutie foto Death Cab for Cutie - 05/02 - TivoliVredenburg Death Cab for Cutie foto Death Cab for Cutie - 05/02 - TivoliVredenburg Death Cab for Cutie foto Death Cab for Cutie - 05/02 - TivoliVredenburg Death Cab for Cutie foto Death Cab for Cutie - 05/02 - TivoliVredenburg Death Cab for Cutie foto Death Cab for Cutie - 05/02 - TivoliVredenburg Death Cab for Cutie foto Death Cab for Cutie - 05/02 - TivoliVredenburg Death Cab for Cutie foto Death Cab for Cutie - 05/02 - TivoliVredenburg Death Cab for Cutie foto Death Cab for Cutie - 05/02 - TivoliVredenburg Death Cab for Cutie foto Death Cab for Cutie - 05/02 - TivoliVredenburg Death Cab for Cutie foto Death Cab for Cutie - 05/02 - TivoliVredenburg Death Cab for Cutie foto Death Cab for Cutie - 05/02 - TivoliVredenburg

THE LIMIÑANAS - 05/02 - PARADISO NOORD (TOLHUISTUIN)De Franse band The Limiñanas is in 2009 opgericht door Lio en Marie Limiñana....

GILBERT O'SULLIVAN - 01/02 - KONINKLIJK THEATER CARRÉ Gilbert O'Sullivan bracht onlangs onder deze naam een nieuw album uit en gaf...