VERSLAG: Jessie J - 03/12 - AFAS Live

Podiuminfo was aanwezig bij Jessie J in AFAS Live voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 12 foto's.

Bekijk de Jessie J - 03/12 - AFAS Live foto's

VERSLAG: Karst Jaarsma

Jessie J

De nieuwste tournee van Jessie J brengt haar maandagavond weer naar de AFAS Live. De hitzangeres tekende met singles ‘Price Tag’, ‘Domino’ en ‘Bang, bang’ voor grote successen. Dit jaar kwam album R.O.S.E. volledig onder de radar uit. Het album bestaat uit vier delen. Langs de thema’s Realisations, Obsessions, Sex en Empowerment onderzoekt Jessie J haar gevoelens.

Dit vierluik vormt de rode draad vanavond in de AFAS. Vier thema’s, vier outfits en een korte video introductie met persoonlijke bespiegelingen bij elke thema. Tijdens het optreden verklaart Jessie waarom het vierluik zo weinig aandacht heeft gekregen. Het was een bewuste keuze. Het plezier in de muziek was weg en Jessie J zat met een writers’ block. R.O.S.E. moest echt een plaat worden van Jessie J en niks met de gebruikelijke commercie te doen hebben.

Dat hoor je. Vooral in de eerste helft van het optreden. De lome, jazzy hiphopbeats komen tijdens opening ‘Oh Lord’ goed samen met de sterke vocale kracht van Jessie J. De Engelse zingt en rapt met een knap ingehouden intensiteit. Deze ingehouden intensiteit maken dat Jessie J met een zeldzame kracht bij alle aanwezigheden het hart weet te raken. Dat gevoel houdt Jessie J lang vast. Ook ‘Think About That’ kent deze uniek cocktail van hiphop, jazz en soul. Ze neemt geen pauze en bouwt de sfeer op tot de keiharde emotionele eruptie van oude klassieker ‘Do It Like A Dude’. Inclusief gitaarsolo!

Naarmate de avond vordert benadrukt Jessie J enkele malen hoe belangrijk dit optreden voor haar is. Maar vooral ook hoe belangrijk het is dat wij allemaal in onszelf geloven. Een goed verhaal dat menige bezoeker emotioneel beroert. Als de boodschap geland is, wil Jessie J van het moment genieten. Dat maakt dat de emotionele boodschappen worden afgewisseld met flauwe grappen en gesprekken met het publiek. Langzaam verliest Jessie J de knappe lijn die aan het begin is opgebouwd.

Dat neemt niet weg dat Jessie voor de volledige twee uur een optreden neerzet dat blijft boeien. De emotionele momenten worden afgewisseld met energieke meezingers. Jessie J heeft de stoere keuze gemaakt om met een kleine band op het podium te staan. Het maakt haar kwetsbaar. Hetzelfde geldt voor haar nummers. Een nieuw liedje als ‘Four Letter Word’ over haar onvruchtbaarheid laat een stoere, krachtige en kwetsbare vrouw zien. Net zo goed herontdekt Jessie J zichzelf in een oud succes als ‘Masterpiece’. Het nummer over prestatiedruk voelt binnen deze tournee ontzettend actueel en persoonlijk. Hier staat iemand die volledig in haarzelf geloofd. Dat straalt er vanaf en geeft de muziek nieuwe kracht. Op het podium is Jessie J geen popzangeresje meer, maar vooral een steengoede hiphop- en soulzangeres die meer respect verdiend. En dit ongetwijfeld gaat verkrijgen van muziekliefhebbers uit verschillende genres. Jessie J heeft zichzelf hervonden.

FOTOGRAFIE: Anne-Marie Kok

Jessie J foto Jessie J - 03/12 - AFAS Live Jessie J foto Jessie J - 03/12 - AFAS Live Jessie J foto Jessie J - 03/12 - AFAS Live Jessie J foto Jessie J - 03/12 - AFAS Live Jessie J foto Jessie J - 03/12 - AFAS Live Jessie J foto Jessie J - 03/12 - AFAS Live Jessie J foto Jessie J - 03/12 - AFAS Live Jessie J foto Jessie J - 03/12 - AFAS Live Jessie J foto Jessie J - 03/12 - AFAS Live Jessie J foto Jessie J - 03/12 - AFAS Live Jessie J foto Jessie J - 03/12 - AFAS Live Jessie J foto Jessie J - 03/12 - AFAS Live

CALPURNIA - 03/12 - PARADISO NOORDCalpurnia is de slackerrockband van Finn Wolfhard, die je zeker kent uit de...

ELLEN TEN DAMME - 01/12 - KONINKLIJK THEATER CARRÉ De nachtvoorstelling van Ellen ten Damme in Carré. Daar moest Podiuminfo...