VERSLAG: Pale Waves - 11/10 - Sugar Factory

Podiuminfo was aanwezig bij Pale Waves in Sugar Factory voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 9 foto's.

Bekijk de Pale Waves - 11/10 - Sugar Factory foto's

VERSLAG: Rob van der Zwaan

Pale Waves - 11/10 - Sugar Factory

Het debuutalbum van Pale Waves is een maand oud. Reden genoeg voor een Europese tour die vanavond in Amsterdam de Sugar Factory aandoet. Afgelopen januari zagen we Pale Waves, toen net door de BBC getipt als groot talent voor 2018, aan het werk op ESNS. Aan de te grote, winderige tent in Groningen zullen ze niet direct goede herinneringen hebben, maar het zorgde er wel voor dat deze zomer onder andere Best Kept Secret en Rock Werchter aangedaan konden worden. Nu dus weer terug de clubs in met het door de frontman van the 1975 geproduceerd album 'My Mind Makes Noises'.

Pale Waves maakt mierzoete pop met een gothic twist. Zeg maar een mix tussen Taylor Swift en the Cure. Dat levert met onder andere 'Television Romance', 'Kiss' en 'Heavenly' een aantal zeer radiovriendelijke singles op. De nummers van Pale Waves handelen over het intense en niet al te makkelijke leven van zangeres Heather Baron-Gracie. In het publiek staan flink wat tieners die hier ongetwijfeld veel herkenbaars in horen.

Na een opzwepend intro waarin een aantal stroboscopen de Sugar Factory verlichten, wordt er afgetrapt met 'Television Romance'. Een echte oorwurm met een hele vette synthesizer sound. Dat er op het podium alleen een gitarist, bassist, zangeres en drumster staan, en de synths dus wel van een tape moeten komen, kan de pret niet drukken.

Het is de opmaat van een zeer gelikte show. Het is goed te merken dat Pale Waves het afgelopen jaar veel heeft gespeeld. Met een haast over-geproduceerde sound die soms zelfs naar het grootse gebaar the Killers neigt, is de band een kleine zaal als Sugar Factory eigenlijk al ontgroeid. Naast syth-stampers heeft Pale Waves met 'She' ook een balad op de setlist. Goed voor de dynamiek, want hierna komt 'The Tide' extra hard binnen.

Na een uur spelen is 'There's a Honey' het laatste nummer. Hoewel het publiek graag nog een toegift had gekregen, houdt Pale Waves het voor gezien. Je hoeft er geen helderziende voor te zijn om te voorspellen dat het grootse gebaar van Pale Waves het ook in 2019 weer goed gaat doen op de festivalweides. Hierna zullen ze zalen van het formaat Sugar Factory voorgoed achter zich hebben gelaten.

FOTOGRAFIE: Susana Martins

Pale Waves foto Pale Waves - 11/10 - Sugar Factory Pale Waves foto Pale Waves - 11/10 - Sugar Factory Pale Waves foto Pale Waves - 11/10 - Sugar Factory Pale Waves foto Pale Waves - 11/10 - Sugar Factory Pale Waves foto Pale Waves - 11/10 - Sugar Factory Pale Waves foto Pale Waves - 11/10 - Sugar Factory Pale Waves foto Pale Waves - 11/10 - Sugar Factory Pale Waves foto Pale Waves - 11/10 - Sugar Factory Pale Waves foto Pale Waves - 11/10 - Sugar Factory

THE POSIES - 10/10 - DE HELLINGTer gelegenheid van hun 30-jarig bestaan,brachten de koningen van de...

EMMA BLACKERY - 9/10 - SUGARFACTORY Emma Blackery stond vanavond voor het eerst op een Nederlands podium, check...