VERSLAG: The Magic Gang - 11/10 - Paradiso

VERSLAG: Jurre Anema

The Magic Gang - 11/10 - Paradiso

Het heeft even geduurd maar na een aantal jaar van gestage carrière-opbouw (drie EP's, tig optredens) heeft The Magic Gang genoeg ervaring verzameld om een puik debuutalbum te creeëren. The Magic Gang - ja, het is vernoemd naar de band zelf - werd eerder dit jaar overladen met positieve recensies en leverde ze onder andere optredens op Rock Werchter, Benicàssim en het Reading & Leeds festival op. In Nederland is de band echter nog niet bekend en moeten ze het vanavond doen met een halfvolle Paradiso bovenzaal.

The Magic Gang levert een fijne mix van harmonieuze samenzang, luchtige liedjes en vele sterke melodieën veelal geïnspireerd op gitaarpop uit de jaren zestig. De muziek komt daarbij live bijzonder goed uit de verf. Het viertal uit Brighton is duidelijk op elkaar ingespeeld, het geluid klinkt helder en de gitaarlijnen zijn vanavond voller en harder dan gewoonlijk. Aangezien de band zich verder grotendeels aan de studioversies houdt worden de afwijkingen juist gewaardeerd. Een toegevoegde solo of verlengde gitaarriff voelt als een extra hoogtepunt.

Er wordt in hoog tempo acter elkaar doorgespeeld, alleen een technisch mankement voor drummer Paeris Giles ("Sorry, I didn't mean to") zorgt voor een korte en ietwat ongemakkelijke onderbreking waarin bassist Angus Taylor de pauze weinig succesvol probeert vol te praten. Zingend zijn de heren duidelijk beter dan pratend. Individueel zijn het misschien niet de allerbeste zangers maar de vele momenten van samenzang klinken bijzonder sterk en maakt zelfs de simpelste achtergrondzang leuk.

Het is pas de eerste eigen show in Amsterdam voor The Magic Gang dus het mag geen ramp genoemd worden dat de opkomst mager is, vooral aangezien het publiek erg enthousiast is. Er hangt een aangename sfeer die slechts verstoord wordt tijdens het trage 'Take Care' als dit als een vrijbrief voor een praatpauze wordt gezien door een verlaat aangesloten groep. Het is het enige smetje deze avond op het publieksgedrag, iets wat ook door de band opgemerkt wordt. Bij de ingetogen toegift 'Life With You' reageert de band verbaasd over hoe goed er geluisterd wordt en het kwartet lijkt
lijkt oprecht blij met de publieksreactie vanavond. "You are so nice", wordt dan ook meermaals gezegd.

Iedereen lijkt blij te zijn; een rondblik door de zaal geeft louter vrolijke gezichten. En waarom ook niet? De toegift, waar om gesmeekt werd, voegt weinig toe. Het einde van het reguliere concert daarentegen, was een heerlijke bekroning van een sterke set. ​Vanaf het tweede nummer 'All This Way' wordt er gedanst, 'Jasmine' wordt luidkeels meegezongen en 'Slippin'' wordt ontvangen als dé hit. Naar het einde toe wordt er voller aangezet, gaat het tempo omhoog en sluit de band af met de populairste nummers 'How Can I Compete' en 'Getting Along'. Band blij, publiek blij. Als The Magic Gang dit blijft voortzetten kan het bijna niet anders dat ze op hun volgende tour de zaal wél volkrijgen.

YELLOW DAYS - 11/10 - HET ZONNEHUISDeze zomer stond Yellow Days al op alle grote festivals, waarna hij terug...

THREE DAYS GRACE - 11/10 - 013 Three Days Grace stond vanavond op het podium van de 013 en dat zag er zo uit!