VERSLAG: Abbath - 05/09 - Gebr. De Nobel

VERSLAG: Stefan Zegerius

Abbath - 05/09 - Gebr. De Nobel

Een van de meest gevestigde namen uit de Noorse black metal scene mag vanavond aantreden in de Gebr. De Nobel te Leiden. Een true black metal legend mogen we wel zeggen. Dat belooft wat! De verwachtingen zijn in ieder geval torenhoog.

Het Deense Baest mag het publiek opwarmen vanavond. De zaal is dan al goed gevuld. Vanaf het eerste moment is eigenlijk duidelijk wat deze heren doen en hoe de komende drie kwartier eruit gaan zien. Baest zet eigenlijk best een uniek geluid neer. De mengelmoes van thrash-, black- en brutal death metal laat de adrenaline ieder geval goed op gang komen. Het geluid staat gelukkig direct goed afgesteld en de band oogt vol van energie. De tempowisselingen liggen goed in de setlist en Baest blijkt na deze strak gespeeld set een prima opwarmer.

Abbath Doom Occulta of simpelweg Abbath is, naast een zeer invloedrijk muzikant, de afgelopen jaren tevens onderdeel geweest van een enorme soap binnen de scene. Begin jaren 90 richtte hij Immortal op. In 2003 ging de band uit elkaar en Abbath bracht een album uit onder de naam I. In 2007 kwam de band weer bij elkaar, bracht een album uit, en in 2015 ging het weer mis. Abbath verliet Immortal en bracht een album uit onder zijn eigen naam.

Gedurende eerdere shows sprak hij regelmatig de woorden “we are Abbath”. Echter blijkt ook vanavond al snel dat deze show maar om een persoon draait. De eerste die het podium betreedt is, niet geheel verrassend, Abbath. Met zijn kenmerkende corpse paint en vaste outfit weet hij direct het publiek voor zich te winnen voor de rest van de avond. De frontman stapt het podium op onder het geluid van een intense regen- en onweersbui. ‘Count The Dead’ wordt ingezet, de pit is open en de avond is begonnen. Het debuutalbum van Abbath is duidelijk goed ontvangen onder de fans. Alle nummers worden met luid gejuich ontvangen. De hoogtepunten hierin zijn ‘Ashes Of The Damned’ en ‘Winterbane’. Bijna alle nummers van het album komen voorbij. De set wordt aangevuld met Immortal klassiekers en het heerlijk opzwepende ‘Warriors’ van het eerdergenoemde project I.

Met het clownesque gedrag van Abbath krijgt hij gedurende de show ook de lachers op zijn hand. Naarmate het optreden zijn einde nadert begint het wel wat vermoeiend en bijna treurig te worden. Met mate is het goed vermaak. Hij slaat zo nu en dan iets te ver door in zijn eigen wereldje. Deze man heeft dit totaal niet nodig. De band speelt een heerlijke set nagenoeg vlekkeloos weg. Bij het destijds al niet best ontvangen nummer ‘All Shall Fall’ verslikt hij zich even in zijn eigen gitaarspel, maar dit wordt Abbath door niemand kwalijk genomen.

Met een enorme staat van dienst en een fantastische debuut plaat op zak speelt Abbath in Leiden een heerlijke show. Een vervolgalbum en nog vele tours zal dan ook niemand om klagen. Echter zal de complete metal wereld er stiekem nog steeds van dromen dat Abbath het ooit weer bij zal leggen met de heren van Immortal. Dat is en blijft de enige echte band van deze absolute cult held.

DEATH GRIPS - 05/09 - PARADISOWoensdag 5 september zette experimenteel hiphoptrio Death Grips een...

KOVACS - 05/09 - TIVOLIVREDENBURG Kovacs speelde in TivoliVredenburg en Podiuminfo was erbij!