VERSLAG: Delinquent Habits - 15/3 - Metropool

Delinquent Habits - 15/3 - Metropool

Latino-hiphop formatie Delinquent Habits timmert al vanaf 1991 aan de weg. Dit deden zij niet geheel onverdienstelijk. De band had met name succes met de nummers ‘Tres Delinquentes’ en ‘Return of the Tres’. Deze laatste track werd in Nederland een hit in 2001, waarna de band onder andere op het Lowlands festival stond en daar de Alpha-tent op z’n kop zette. Inmiddels is de band vijf albums verder, Kemo ging solo en zangeres Michelle maakte het trio weer compleet. Zaterdag 15 maart maakte de formatie uit Los Angeles de poptempel Metropool in Hengelo onveilig.

De eerste beats pompten nog maar nauwelijks uit de speakers of het was al tijd voor het gebruikelijke tafereel op een Delinquent Habits show. De flessen tequila werden tevoorschijn getoverd, de bekertjes uitgedeeld en de podiumschuwe medemens was al snel over zijn angst heen. De band had zangeres Michelle thuisgelaten, maar dat deed niets af aan de overtuigingskracht van de band. Na een nummer of drie, gooide Ives er een vette Freestyle uit en de sfeer kwam er goed in. De zaal was klaar voor een hit waarmee de band een dikke tien jaar terug gaat in hun repertoire. De bom barst en iedereen gaat los op ‘Tres Delinquentes’. Vanaf dan kunnen de Habits weinig meer verkeerd doen. Het is duidelijk dat een groot deel van het (live) succes van de band voortvloeit uit de interactie die de band heeft met het publiek. Met sfeermakertjes als: ‘When I say Delinquent, you say Habits!” is succes natuurlijk gegarandeerd. Dan is het tijd voor de grote hit, het trompetgeschal zegt genoeg en de band blaast ‘Return Of The Tres’ eruit. Ook the few bored faces at the back zijn inmiddels overtuigd. Vanwege de hitte verlaten al wat mensen de zaal terwijl de Habits er een oldschool boom bap beat in kicken. Na dik anderhalf uur spelen, zes flessen tequila en het verliezen van minimaal twee liter lichaamsvocht, is het feest afgelopen. Tijd voor de afterparty.

De show was in het kader van Spinnin’, de maandelijkse hiphopavond in Metropool. Zoals vaker op deze avonden, werd de muziek rondom de show van ‘Los Delinquentes’ verzorgd door de in Hengelo en omstreken wereldberoemde DJ Sandman en ook namen DJ Skivvy en DJ Skidz wat turntable-diensten voor hun rekening. Zij draaiden voornamelijk op de afterparty, waar het weer een komen en gaan was van hiphop, funk en soul classics. De visuals door 100.000 en live painting door Seven11 gingen uiteindelijk niet door.

Al met al was het wederom een geslaagde avond vol hiphop. Het was de zoveelste keer in een jaar of tien, dat Delinquent Habits in Metropool stond. Dit zal helaas de laatste keer zijn in het oude pand, want Metropool krijgt namelijk een geheel nieuw pand direct achter centraal station Hengelo. De deuren zullen daar eind dit jaar worden geopend, maar de grote opening is pas in de zomer van 2009. Laten we hopen dat ook daar ruimte blijft voor deze gezellige hiphop-party’s. De Habits beloofden in ieder geval om nog eens terug te komen.

TOM MUSCA - 18/3 - W2Tom Musca wordt regelmatig vergeleken met Jeff Buckley. De singer-songwriter...

ARID - 14/3 - MUZIEKODROOM Na zes jaar wachten komt Arid met een nieuw studio-album en een nieuw...