VERSLAG: Lou Rhodes - 9/3 - Paradiso

VERSLAG: Rob van der Zwaan

Lou Rhodes - 9/3 - Paradiso

Lou Rhodes is natuurlijk bekend geworden als frontvrouw van Lamb. Het is inmiddels een bekend verhaal dat nadat de band in 2004 uit elkaar ging, ook haar huwelijk op de klippen liep. Dit was reden voor Rhodes om zich terug te trekken op een soort van hippie-commune. Hier vond ze de rust, spiritualiteit en inspiratie om weer wat te gaan doen in de muziek.

Als nadrukkelijk onderdeel van haar verwerkings- / herstelproces maakt ze twee pareltjes van albums. Eerst het puur singer/songwriter album Beloved One en niet zo lang geleden het album In Bloom. Dit laatste album heeft alweer een stuk voller geluid met strijkers, percussie en wat electronica. Op zondagmiddag in de Paradiso wordt echter voor een sobere aanpak gekozen. Rhodes begeleidt zichzelf zittend op de gitaar en maakt zo nu en dan alleen gebruik van een sampler, waarmee ze in sommige nummers haar eigen stem terug kan halen.

Rhodes vind het ook apart op zondagmiddag te spelen. Ze stelt voor om net te doen alsof het diep in de avond is. Wanneer ze haar eerste nummer 'The Rain' inzet, blijkt dit absoluut niet nodig. Met haar unieke stem weet ze gelijk zo de aandacht te pakken dat de omgeving of tijd er helemaal niet meer toe doen. Alsof het een kerkdienst betreft, haalt niemand het in zijn hoofd door deze schoonheid heen te praten.

Gedurende het optreden komen beide albums ongeveer gelijk aan bod. Waar nummers van haar eerste album vooral over verloren liefde gaan, spreekt er uit de nieuwere nummers meer hoop. Hoogtepunt van de middag is ongetwijfeld het Lamb-nummer 'Gabriel'. In dit nummer laat Rhodes haar gitaar achterwege en geeft ze, gebruikmakend van haar sampler, het nummer meerdere vocale lagen. Het is grappig wanneer Najib Amhali dit doet, maar bij Rhodes lijkt het alsof je toegezongen wordt door een engelenkoor!

Het blijkt maar weer dat de mooiste muziek voortkomt uit pijn en verlies. Lou Rhodes heeft daar heel veel van en maakt uitstekend gebruik van haar schitterende stem om dit ten volle tot zijn recht te laten komen.

MÚM - 9/3 - PARADISOMúm is één van de bekendere bands uit IJsland. Op 9 maart stond de band voor...

PANIC AT THE DISCO - 7/3 - 013 Panic At The Disco mag tegenwoordig niet meer met uitroepteken geschreven...