VERSLAG: Queen - 27/06 - Rotterdam Ahoy

Podiuminfo was aanwezig bij Queen + Adam Lambert in Ahoy voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 12 foto's.

Bekijk de Queen - 27/06 - Rotterdam Ahoy foto's

VERSLAG: Francis Pronk

Queen - 27/01 - Rotterdam Ahoy

In 1971 vormden Brian May, Roger Taylor, John Deacon en Freddie Mercury de band Queen. Bijna 50 jaar later, en zonder twee van de oorspronkelijke leden, zijn Brian May en Roger Taylor de samenwerking aangegaan met Adam Lambert. In mei 2009 deelden ze voor het eerst het podium tijdens de finale van talentenjacht American Idol, waar Adam Lambert aan meedeed. Daar is een enorm succesvolle samenwerking uit voortgekomen, wat resulteert in meer dan honderd shows over de hele wereld.

Frank, de robot die staat afgebeeld op de albumhoes van ‘News Of The World’ uit 1977, is het hoofdpersonage tijdens de opening van de show. Deze nieuwe productie is speciaal ontworpen voor het 40-jarig jubileum van dit album, waar hits als ‘We Will Rock You’ en We Are The Champions’ op vereeuwigd staan. Het repertoire van vanavond is echter niet gebaseerd op deze plaat. Het uitverkochte concert begint met een korte vertraging van ongeveer een kwartier en wordt uiteindelijk gestart met 'Tear It Up', gevolgd door 'Seven Seas Of Rhye'. Bij 'Tie Your Mother Down' bereikt het publiek een euforisch moment, wanneer Brian May zijn eerste gitaarsolo van de avond door Ahoy laat klinken.

Als een echte diva loopt Adam Lambert over het podium. Hoewel hij nooit Freddie Mercury zal zijn, is hij een geweldige vervanger voor deze tijd, met niet te vergeten een verbazingwekkend vocaal vermogen. Tijdens ‘Killer Queen’ zit Adam Lambert bovenop het metalen hoofd van robot Frank. Na afloop houdt hij een toespraak over hoe trots hij is op dit muzikale avontuur, waarna ze over gaan in ‘Don’t Stop Me Now’. Bij ‘Bicycle Race’ rijdt Adam toepasselijk op een fiets over het podium. Aan showelementen dus geen gebrek.

‘Another One Bites The Dust’, ‘I Want It All’, ‘Somebody To Love’ en ‘Crazy Little Thing Called Love’ zijn enkele voorbeelden van nummers die uit volle borst worden meegezongen door de enthousiaste menigte. Naast materiaal van Queen, is ook‘Lucy' aan de set toegevoegd, een nummer dat Adam Lambert in 2015 uitbracht in samenwerking met Brian May. Helaas is dit voor velen het moment om naar de bar te gaan of om een plaspauze in te lassen.

Tijdens ‘I’m In Love With My Car’ is de beurt aan drummer Roger Taylor om zijn stem te laten horen. Brian May speelt en zingt ‘Love Of My Life’ op het catwalkpodium. De zaal is verlicht door duizenden mobiele telefoons, wat een magisch effect oplevert. Uiteindelijk verschijnt Freddie Mercury op het scherm, waarna Brian May zichtbaar geraakt is door het wederzien van zijn voormalig bandlid. Een echt kippenvelmoment. Na een selfiemoment wordt de show hervat met onder andere een heuse drumbattle tussen Roger Taylor en percussionist Tyler Warren. Leeftijd speelt geen rol. Ondanks zijn 68-jarige leeftijd weet Roger Taylor een enorme prestatie te leveren.

Een van de hoogtepunten is het krachtige ’Who Wants To Live Forever’, met een zeer kleurrijke en fascinerende licht- en lasershow. De waanzinnige lichtshow met meer dan 300 bewegende lichten is gemaakt door Rob Sinclair, bekend van zijn werk met onder andere Tame Impala, System Of A Down en LCD Soundsystem. ER Productions is verantwoordelijk voor de lasershow. Zij waren tevens verantwoordelijk voor de slot- en openingsceremonies van de Olympische Spelen in Londen in 2012.

Hits als ‘Radio Ga Ga’ en het legendarische ’Bohemian Rhapsody’ mogen natuurlijk niet ontbreken en zorgen voor een groot meezingfestijn tijdens deze memorabele show. Het virtuele eerbetoon aan Freddy Mercury wordt voorafgaand aan de eerste toegift herhaald met beelden uit het Wembley Stadium in 1986, waar de zanger interactie heeft met het publiek. Het publiek in Ahoy doet enthousiast mee, waarna een oorverdovend applaus volgt. Vervolgens verschijnt Adam Lambert in zijn zoveelste extravagante outfit van vanavond, inclusief een kroon op zijn hoofd. De mensen in de zaal klappen mee op het ritme van ‘We Will Rock You’ en de show wordt uiteindelijk afgesloten met ‘We Are The Champions’ en een heleboel confetti.

FOTOGRAFIE: Linde Dorenbos

Queen foto Queen - 27/06 - Rotterdam Ahoy Queen foto Queen - 27/06 - Rotterdam Ahoy Queen foto Queen - 27/06 - Rotterdam Ahoy Queen foto Queen - 27/06 - Rotterdam Ahoy Queen foto Queen - 27/06 - Rotterdam Ahoy Queen foto Queen - 27/06 - Rotterdam Ahoy Queen foto Queen - 27/06 - Rotterdam Ahoy Queen foto Queen - 27/06 - Rotterdam Ahoy Queen foto Queen - 27/06 - Rotterdam Ahoy Queen foto Queen - 27/06 - Rotterdam Ahoy Queen foto Queen - 27/06 - Rotterdam Ahoy Queen foto Queen - 27/06 - Rotterdam Ahoy

GIV'T MULE - 30/06 - TIVOLIVREDENBURGRazend populair in de Verenigde Staten, maar in Nederland wist Gov't Mule...

GEORGE CLINTON - 28/06 - PARADISO George Clinton, inmiddels 77 jaar oud, is bezig met zijn laatste...