VERSLAG: Soulfly - 26/06 - Patronaat

Podiuminfo was aanwezig bij Soulfly in Patronaat voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 20 foto's.

Bekijk de Soulfly - 26/06 - Patronaat foto's

VERSLAG: Stefan Zegerius

Soulfly - 26/06 - Patronaat

Max Cavalera, de grootste Braziliaanse muzikant uit het metal genre, zal vanavond aantreden in de Haarlemse Patronaat. Nadat de tourbus vanochtend een klein akkefietje heeft moeten doorstaan met de Haarlemse spoorbrug is de bus weer volledig gerepareerd en staan Cavalera en consorten vanavond gewoon op de planken.

De Achterhoekse heavy metal band Diggeth mag vandaag het voorprogramma verzorgen. Deze heren zijn alweer een kleine 15 jaar actief in de lokale scene. Dit werpt vandaag zijn vruchten af door te mogen openen voor een grote band. Gedurende de eerste nummers van de setlist zijn de old school metal invloeden duidelijk te horen. Dit trio heeft er echter een mooie mengelmoes van gemaakt en hier een originele eigen twist aan gegeven. De gitarist moet het af en toe wel hebben van de phasers en de flangers, maar de riffs zijn zeer goed te pruimen. Op de vocalen is werkelijk niets aan te merken. Diggeth is heerlijk headbang materiaal om de avond mee te starten. Helemaal niets mis mee.

Nadat Max Cavalera uit Sepultura stapte en verder ging met zijn kindje Soulfly, heeft hij met deze band flink wat classics de metal wereld in geholpen. Ook de live optredens logen er niet om. Er zat energie en klasse in deze band. Ook de manier van het bespelen van het publiek werkte vlekkeloos. Helaas is dit, een slordige 15 jaar later, niet volledig overeind gebleven.

De opening belooft veel, aangezien er wordt gestart met een van de snelste nummers, 'Frontlines'. Het geluid zit vanavond vanaf het eerste moment goed, er start een moshpit en de avond lijkt af te stevenen op een recht toe recht aan metal show. Muzikaal gezien is het zelfs absoluut meer dan dat. Gitarist Marc Rizzo verkeerd in absolute topvorm. Zijn spel is knetterstrak en zijn solo's zijn om van te kwijlen. Ook Zyon Cavalera (de zoon van) onderscheid zich vanavond als een fantastische drummer. Met name bij de start van het nieuwe nummer 'The Summoning', waar hij blastbeats perfect binnen de lijntjes weet te drummen. De 25-jarige Zyon drumt ook de snelle Soulfly nummers als 'We Sold Our Souls To Metal' en 'Blood Fire War Hate' weg alsof het kinderspel is. Helaas is de show verder erg statisch. De energie van toen lijkt voor het grootste deel verdwenen. Hierin typeert Max zelf het hele optreden een beetje. Voor zijn leeftijd heeft hij nog een goed werkende strot, maar het klinkt allemaal wat monotoon. Daarnaast blijft hij ongeveer de hele avond op een plek staan. Dit maakt het concert wat saai om naar te kijken. Na de monsterhit 'Back To The Primitive' wordt de show afgesloten met een toegift bestaande uit 'Jumpdafuckup' en 'Eye For An Eye'.

Soulfly speelt vanavond geen slechte show. Muzikaal gezien was het zelfs dik in orde. Echter, het oog wil natuurlijk ook wat en krijgt hier bar weinig. Een show van Soulfly bijwonen is tof, maar er geregeld eentje overslaan is geen schande.

FOTOGRAFIE: Maxime-Isis Vogels

12
Diggeth foto Soulfly - 26/06 - Patronaat Diggeth foto Soulfly - 26/06 - Patronaat Diggeth foto Soulfly - 26/06 - Patronaat Diggeth foto Soulfly - 26/06 - Patronaat Soulfly foto Soulfly - 26/06 - Patronaat Soulfly foto Soulfly - 26/06 - Patronaat Soulfly foto Soulfly - 26/06 - Patronaat Soulfly foto Soulfly - 26/06 - Patronaat Soulfly foto Soulfly - 26/06 - Patronaat Soulfly foto Soulfly - 26/06 - Patronaat Soulfly foto Soulfly - 26/06 - Patronaat Soulfly foto Soulfly - 26/06 - Patronaat

12

ICED EARTH - 27/06 - METROPOOLIced Earth kwam naar Hengel en wij gingen er ook heen voor een beeldverslag.

SKILLET - 22/06 - TIVOLIVREDENBURG Skillet stond vanavond op het podium van de TivoliVredenburg en Podiuminfo...