VERSLAG: Eli 'Paperboy' Reed - 05/06 - Bitterzoet

VERSLAG: Karst Jaarsma

Eli 'Paperboy' Reed

Parttime soulzanger, parttime leraar Eli ‘Paperboy’ Reed slaat voor zijn nieuwste project de handen ineen met de High & Mighty Brass Band. Paperboy die al enkele albums vult met een retro soulgeluid in de stijl van Nick Waterhouse, St. Paul & Broken Bones en Sharon Jones speelt nu ondersteund met vijf blazers en twee drummers zijn liedjes in een swingende brassband setting. Tijdens zijn Europese tournee bezocht Paperboy met de High & Mighty Brass Band op dinsdag Bitterzoet.

Eli ‘Paperboy’ Reed is vanavond een gehavend man. Tijdens een optreden in Londen bezorgde een verkeerde sprong van het podium hem een gedraaide knie. Daarnaast is hij niet goed bij stem. Wanneer hij praat klinkt het enigszins schor alsof hij eerder te luid heeft gezongen.

De High & Mighty Brass Band hebben een speels en enthousiast geluid dat lijkt alsof het rechtstreeks uit de metro van New York afkomstig is. Dit speelse enthousiasme stelt Paperboy in staat om toch gemakkelijk te overtuigen. Het retrogeluid krijgt er namelijk een ontzettende swingende invulling van. Liedjes als ‘Come And Get It’ en ‘Take My Love With You’ leunen sowieso zwaar op de blazers. Met de zwaardere invulling dienen de blazers echter niet als opvulling, maar zijn deze de hoofdact. Eli ‘Paperboy’ Reed vult vervolgens aan met zijn zang. Met zijn enthousiasme zorgt hij er ook voor dat het publiek mee zingt en danst.

De blazers bouwen niet alleen een feestje, op enkele momenten geven ze ook een verrassende invulling aan liedjes. Er stroomt dan een forse laag New Orleans jazz door de muziek. Bijvoorbeeld tijdens het bluessy ‘Your Sins Will Find You Out’. De heren van de High & Mighty Brass Band maken dat het nummer zich als een echt Bobby ‘Blue’ Bland liedje voortsleept. Aan het einde van de avond verhuist iedereen naar het midden van de zaal om nog een laatste moment van euforie te beleven met onder andere een cover van ‘Glory, Glory, Hallelujah!’.

Als retro soulzanger maakt Eli ‘Paperboy’ Reed al tien jaar prima muziek. De ijzersterke stem is daarbij zijn geheime wapen. Tussen de muziek door werkt Paperboy als leraar in New York. De combinatie met de High & Mighty Brass Band is ontzettend leuk omdat Eli Reed onverwacht nieuwe invulling geeft aan het bekende retroconcept. Dan is het ontzettend jammer dat juist zijn stem vanavond niet het bereik heeft dat deze liedjes nodig hebben.

LIMP BIZKIT - 5/6 - 013Limp Bizkit stond vanavond op het podium van de 013, check de foto's hier!

BRYAN FERRY / HET METROPOLE ORKEST - 05/06 - AFAS LIVE De Britse muzieklegende Bryan Ferry, de voormalig frontman van Roxy Music,...