VERSLAG: Don Broco - 29/05 - Melkweg

VERSLAG: Francis Pronk

Don Broco - 29/05 - Melkweg

Vandaag is code oranje afgegeven door het KNMI. Terwijl een forse rij fans voor de Melkweg wacht tot de deuren openen, krijgen ze dus een flinke regenbui over hun heen. Gelukkig kan iedereen weer opwarmen met voorprogramma The LaFontaines, want de Schotten leveren een fikse bak met energie.

Dan is het tijd voor Don Broco. Ondanks dat de Britten in hun thuisland gigantische shows doen, staan ze vanavond in een kleinere zaal. Deze locatie is half zo groot als Tolhuistuin, waar ze twee jaar geleden nog een uitverkochte show speelden en waar wegens succes nog een extra dag aan werd toegevoegd.

Don Broco start met het populaire lied ‘Pretty’. De eerste stagediver verschijnt op het podium. Tijdens ‘Everybody’ klimmen er een hoop mensen op het podium die een voor een het publiek inspringen. We zijn slechts twee nummers onderweg en de zaal bruist als een malle. Van een opblaasflamingo in de cirkelpit en wall of death, tot enthousiaste crowdsurfers. Alles kan.

Het geluid van Don Broco is inmiddels geëvolueerd van pop-rock tot meer experimenteel. De band heeft daarbij haar onberispelijke energie gelukkig weten te behouden. De set bestaat voor het grootste deel uit nummers van 'Technology’. Van meer elektronische nummers als 'Good Listener' en 'Stay Ignorant' tot ouder materiaal dat meer de pop-kant op gaat zoals hit ’Superlove' en 'Automatic'.

Don Broco tourde voorheen o.a. met 5 Seconds of Summer in 2016. Het spelen van deze supports in arena’s lijkt de band enorm te hebben beïnvloed. Het grootste gedeelte van de menigte bestaat vanavond uit jonge meisjes, die niet vies zijn van een portie gillen. Terwijl er in de moshpit dan weer jonge mannen te zien zijn, die hun energie op een andere manier uiten.

De band vermaakt het publiek met enkele van haar meest geliefde nummers ‘Priorities’ en het legendarische ‘Thug Workout’, dat niet eens op Spotify te vinden is. Wel heeft het nummer, afkomstig uit 2009, een hilarische videoclip op YouTube. Een fan drukt zich op op het podium, terwijl de zaal hem aanmoedigt. Even later verzoekt de frontman iedereen om te gaan zitten en te ‘roeien’, wat werkelijk een hilarisch aanzicht is.

De set wordt afgesloten met het populaire nieuwe nummer ’T-Shirt Song’. Rob zingt de woorden: “I take my t-shirt off, swing it around my head” en meiden staan in bh's en zwaaien met t-shirts in de lucht.

Frontman Rob Damiani, inclusief Titanic t-shirt, heeft het hele optreden een enorme grijns op zijn gezicht. En geef hem eens ongelijk. Don Broco geeft alles en de energie die zij terug krijgt is onwerkelijk. Als Don Broco zo doorgaat, blijft de band nog lang overeind en zullen zij niet ten onder gaan als de Titanic. My heart will go on.

ANDERSON EAST - 02/06 - TOLHUISTUINSoulzanger Anderson East treedt voor het eerst in Nederland op. Podiuminfo...

MARILYN MANSON - 30/05 - PHILHARMONIE HAARLEM Een mooi contrast in een historische zaal met de antichrist metal van Marilyn...