VERSLAG: Superorganism - 20/02 - Sugarfactory

Podiuminfo was aanwezig bij Superorganism in Sugar Factory voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 12 foto's.

Bekijk de Superorganism - 20/02 - Sugarfactory foto's

VERSLAG: Rob van der Zwaan

Superorganism - 20/02 - Sugarfactory

Superorganism was een van de buzzacts van afgelopen Eurosonic. Dat de band daar uberhaupt mocht spelen, is bijzonder te noemen. Eurosonic boekt namelijk alleen Europese acts. Superorganism is niet minder dan een wereld-act met een Japanse zangeres, toetsenist uit Australië en andere leden uit Zuid-Korea, Nieuw-Zeeland en Engeland. Al het contact tussen de bandleden verliep in eerste instantie via internet. Alleen omdat de band tegenwoordig Londen als uitvalsbasis heeft, kon het afgelopen januari in Groningen spelen.

De programmeur van Sugarfactory had Superorganism al voor Eurosonic vastgelegd, maar het succes en de vele media-aandacht daar, zorgt in Amsterdam voor een lekkere volle grote zaal. Natuurlijk helpt het ook dat Superorganism 2 maart eindelijk haar eerste album aflevert.

Na warmgespeeld te zijn door de sympathieke Popronde-band Figgie, laat Superorganism zien waarom zo veel mensen het na Eurosonic over ze hadden. Het is nogal een overweldigende ervaring. Met zeven man op het podium (en eentje die de visuals verzorgt) creëert Superorganism een net niet zintuigen-overbelastende hoeveelheid kleuren, visuals, make-up, samples en dansmoves. Normaal gesproken zou dit al snel te veel zijn, maar omdat de band zulke steengoede poptunes maakt, wordt deze overdaad wonderwel in goede banen geleid.

Vanaf het eerste nummer 'It's all Good' fascineert Superorganism. Hoewel de zangeres Orono van zichzelf niet superveel u uitstraling heeft, wordt dit meer dan goedgemaakt door de drie prominent geplaatste backing-vocalisten en dansers. Gedurende het optreden groeit Orono bovendien in haar rol. Tegen het einde zweept ze het publiek lekker op te dansen op de beste singles 'Everybody Wants to be Famous' en natuurlijk 'Something for your M.I.N.D.'.

Het komt niet vaak voor dat er een band opstaat die zo anders is dan andere bands. Superorganism is een unieke trip die we iedereen kunnen aanraden. De band blijkt te beschikken over een hoop goede nummers, dus met dat album van 2 maart komt het ook helemaal goed.

FOTOGRAFIE: Anne-Marie Kok

Superorganism foto Superorganism - 20/02 - Sugarfactory Superorganism foto Superorganism - 20/02 - Sugarfactory Superorganism foto Superorganism - 20/02 - Sugarfactory Superorganism foto Superorganism - 20/02 - Sugarfactory Superorganism foto Superorganism - 20/02 - Sugarfactory Superorganism foto Superorganism - 20/02 - Sugarfactory Superorganism foto Superorganism - 20/02 - Sugarfactory Superorganism foto Superorganism - 20/02 - Sugarfactory Superorganism foto Superorganism - 20/02 - Sugarfactory Superorganism foto Superorganism - 20/02 - Sugarfactory Superorganism foto Superorganism - 20/02 - Sugarfactory Superorganism foto Superorganism - 20/02 - Sugarfactory

PINKPOP PERSPRESENTATIEBeeldimpressie van de jaarlijkse Pinkpop Perspresentatie.

BELLE AND SEBASTIAN - 19/02 - CARRÉ Na een half jaar was Belle and Sebastian alweer terug op Nederlandse bodem....