VERSLAG: Hollywood Undead - 01/02 - TivoliVredenburg

Podiuminfo was aanwezig bij Hollywood Undead in TivoliVredenburg voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 15 foto's.

Bekijk de Hollywood Undead - 01/02 - TivoliVredenburg foto's

VERSLAG: Francis Pronk

Hollywood Undead neemt Ronda over

Als support stond het uit Cardiff afkomstige Astroid Boys op het affiche, dat onlangs hoge ogen gooide op Eurosonic Noorderslag. Helaas heeft de band moeten cancelen wegens logistieke problemen en is op de dag zelf het Nederlandse Frontstreet gekozen als invaller. Het is geen gemakkelijke taak om te openen voor een band zo groot als Hollywood Undead. In een uitverkochte Ronda én als invaller, weet Frontstreet een goede set neer te zetten. Hoogtepunten zijn ‘Ghost Town’, over hun hometown Lelystad, en ‘Change’. Het voorprogramma sluit goed aan bij Hollywood Undead en hopelijk is dit voor Frontstreet de opstap naar het grotere publiek.

Ondanks dat de menigte de support-act lijkt te waarderen, is het duidelijk dat iedereen in de zaal voor Hollywood Undead komt. ‘Everywhere I Go' wordt door het publiek gezongen om de tijd te doden, terwijl de crewleden een groot gordijn ophangen om het podium te verbergen.

De gemaskerde band begint ietwat later dan gepland met 'Whatever It Takes' van het vijfde album ‘Five’, dat eind vorig jaar is uitgebracht. Dit wordt gevolgd door de klassieker ‘Undead’ afkomstig van het alweer tien jaar oude debuutalbum ‘Swan Songs’. Na ‘Been To Hell’ verwijderen de leden de maskers.

Het is moeilijk om te focussen op een bandlid, want er gebeurt veel op het podium. De muzikanten schakelen van zang naar gitaar en terug naar zang alsof het niets is. Een groot gedeelte van de set is afkomstig van het nieuwe album. Single ‘California Dreaming’ lijkt bijvoorbeeld een nieuwe favoriet onder de menigte te zijn.

Op een gegeven moment merkt de band een fan op, die een bordje omhoog houdt met de tekst: “I want to play guitar during Comin’ In Hot”. De fan genaamd Sjors wordt op het podium gevraagd en speelt het lied mee met zijn helden. Een prachtig tafereel om te aanschouwen. Na afloop barst de menigte los en roept iedereen in koor: “Rapper Sjors! Rapper Sjors!” De band vraagt meerdere keren om uitleg, maar leg dat maar eens uit... Hollywood Undead gaat schakelt weer over naar de orde van de dag.

Wanneer een akoestische gitaar op het podium verschijnt denkt iedereen dat het tijd is voor ‘Bullet’. Voor een nummer met als thema zelfmoord, moet dit wel het meest opgewekte nummer ooit over dit onderwerp zijn. Voordat het zo ver is doet Hollywood Undead een cover van Soft Cell, namelijk ‘Tainted Love’. Daarna volgt inderdaad ‘Bullet’, waarbij het outro wordt gezongen door het publiek.

Het nieuwste lid van de band, drummer Dr. Phil, wordt vervolgens voorgesteld. Hij doet in plaats van een traditionele drumsolo, een vocale solo van Bon Jovi’s ‘Livin’ On A Prayer’. Vervolgens blaast het energieke ‘Another Way Out’ door de zaal. Aan het einde zingt de band een stukje van ‘Du Hast’ van Rammstein. Het is tot op heden onduidelijk of ze dit altijd doen of dat ze Duits en Nederlands door elkaar hebben gehaald.

Het podium is versierd met o.a. LED-palmbomen en een Hollywood Undead backdrop. De band heeft flink uitgepakt met rookmachines en zelfs vuurwerk. De lichtshow is ook buitengewoon sterk. Het maakt het entertainment-aspect van de avond compleet. Er is veel interactie met het publiek. De linker- en rechterkant van de zaal worden bijvoorbeeld gevraagd te schreeuwen. Maar ook iemand in het publiek, wat hilarisch is wanneer je alleen zijn stem door de zaal hoort bulderen.

De avond wordt afgesloten met een van de bekendste nummers: ‘Everywhere I Go’ en uiteindelijk ‘Hear Me Now’. Charlie Scene, Danny, Funny Man, J-Dog, Johnny 3 Tears en Dr. Phil spelen hun grootste headliner show tot nu toe in Nederland en leveren een fantastische prestatie. Aangezien Hollywood Undead de Ronda met gemak uit wist te verkopen, lijkt AFAS Live een logische volgende stap.

FOTOGRAFIE: Joyce van Doorn

12
Frontstreet foto Hollywood Undead - 01/02 - TivoliVredenburg Frontstreet foto Hollywood Undead - 01/02 - TivoliVredenburg Hollywood Undead foto Hollywood Undead - 01/02 - TivoliVredenburg Hollywood Undead foto Hollywood Undead - 01/02 - TivoliVredenburg Hollywood Undead foto Hollywood Undead - 01/02 - TivoliVredenburg Hollywood Undead foto Hollywood Undead - 01/02 - TivoliVredenburg Hollywood Undead foto Hollywood Undead - 01/02 - TivoliVredenburg Hollywood Undead foto Hollywood Undead - 01/02 - TivoliVredenburg Hollywood Undead foto Hollywood Undead - 01/02 - TivoliVredenburg Hollywood Undead foto Hollywood Undead - 01/02 - TivoliVredenburg Hollywood Undead foto Hollywood Undead - 01/02 - TivoliVredenburg Hollywood Undead foto Hollywood Undead - 01/02 - TivoliVredenburg

12

MOTIONLESS IN WHITE - 1/2 - TIVOLIVREDENBURGMotionless in White speelde gisteravond de kleine, hete Pandorazaal van...

ARCHITECTS - 31/01 - 013 Architects waren vanavond te zien in 013 en wij waren erbij voor een...