VERSLAG: Paramore - 16/01 - AFAS Live

VERSLAG: Francis Pronk

Paramore in AFAS Live

Vorig jaar was Paramore te aanschouwen in 013 als onderdeel van ‘Tour One’. Het vijfde album ‘After Laughter’ was toen net een maand uit en de huidige tournee staat nog steeds in het teken van ditzelfde album. Inmiddels is de band aangekomen bij ‘Tour Three’ en strijkt deze neer in Amsterdam. De laatste keer dat het Amerikaanse trio in deze zaal speelde was in 2013 en droeg de zaal nog de naam Heineken Music Hall.

Hayley Williams, Taylor York, Zac Farro en een viertal sessiemuzikanten laten een pakkend intro door AFAS Live klinken, voordat ‘Hard Times’ de zaal wordt in geknald. Het publiek begint meteen te zingen, dansen en springen. Op het podium is een grote cirkel van lichten te zien, gevuld met felle kleuren, die aansluiten bij het artwork van ‘After Laughter’. De nieuwe muziek klinkt als een ode aan de jaren ’80 en deze lijn heeft zangers Hayley Williams doorgetrokken in haar outfit van vanavond. Met haar blonde haren en spijkerbroek met hoge taille is ze een mix tussen Stevie Nicks, Debbie Harry en Cindi Lauper. Ze huppelt nog wel wel ouderwets rond in haar Vans schoenen.

Paramore geeft de fans van het eerste uur de gelegenheid om hun pubertijd te herleven met oudere hits als ’Ignorance’ en ‘That's What You Get’. Tijdens ‘Ignorance’ verruilt Hayley haar gouden microfoon voor een megafoon. Paramore’s popgeluid van tegenwoordig wijkt af van wat hen tot roem heeft geleid: emo/punkrock. Paramore van nu is frisser van sound en de scheurende gitaren zijn ingeruild voor synthesizers. Er is een moment van rust tijdens ‘Forgiveness’ en ‘Hate To See Your Heart Break’. Bij laatstgenoemde zet het publiek instinctief het licht van hun telefoon aan, zodat de zaal tijdens deze ballade wordt omgetoverd tot een sfeervolle huiskamer.

In het tweede deel van het concert is er grotere aanwezigheid van de nummers van het meest recente album. Voor deze nieuwe tour heeft Paramore enkele nummers van het laatste album toegevoegd aan de setlist, namelijk ‘Pool’, ‘No Friend’ en ‘Idle Worship’. Bij ‘No Friends’ zingt mewithoutYou frontman Aaron Weiss een deel mee.

Bij Paramore is het de traditie om een ​​fan op het podium uit te nodigen om de bridge van ‘Misery Business’ te zingen. Er worden wel honderen borden in de lucht gehouden met teksten als: “Pick me!”. Fans doen er alles aan om Hayley’s aandacht te trekken. De gelukkige fan die is uitgekozen heet Lisa en nadat ze Hayley een dikke knuffel heeft gegeven, is het podium van haar. Iedereen zingt uit volle borst mee en juicht de gelukkige fan toe.

Met ’Ain’t It Fun’ sluiten de Amerikanen de set af, maar ze komen terug met de toegiften ‘Grow Up’ en ‘French Class’, een cover van HalfNoise: het zijproject van drummer Zac Farro. Knaller ‘Rose-Colored Boy’ dat overvloeit in Whitney Houston's ‘I Wanna Dance With Somebody’, wordt voor het laatst bewaard. Hayley belooft het publiek dat Paramore terugkomt naar Amsterdam.

Dat Paramore meer is dan een hit uit 2007 is wel duidelijk. Ondanks dat de band op zeer korte termijn weer op Nederlands bodem is, leveren zij weer een zeer energieke en duizelingwekkend goede show. Van het enthousiaste drumwerk van Zac Farro tot de knallende riffs van Taylor York. De 29-jarge Hayley is een zeer energieke frontvrouw en gedurende de hele show vormt zij het aandachtspunt. Ze springt, schopt in de lucht valt op haar knieën en zingt zoals altijd de sterren van de hemel. Na bijna vijftien jaar in de business blijft Paramore gepassioneerd, levendig en een genot om live te zien.

GOLDEN EARRING - 21/1 - TIVOLIVREDENBURGGolden Earring deed TivoliVredenburg aan en Podiuminfo was erbij! Bekijk hier...

ISAAC GRACIE - 20/01 - ROTOWN Vanavond stond Rotown in het teken van Isaac Gracie, waar hij de laatste show...