VERSLAG: K's Choice - 16/12 - Paard

VERSLAG: Michiel van den Dorpel

K's Choice viert jubileum in Paard

Als je het als band het 25 jaar uithoudt en je besluit een feestje te vieren dan moet je het ook goed doen. Dat moeten broer en zus Bettens gedacht hebben toen ze besloten om een jubileumalbum uit te brengen. De concertreeks die daar op volgde bracht ze in Nederland met acht uitverkochte concerten, waaronder die in Het Paard in Den Haag.

In een bijna twee uur durende show komen alle hoogtepunten voorbij. Vanaf het begin spat het plezier van de band af. Het publiek doet er niet voor onder en vele fans zingen de teksten van begin tot eind mee.

Even terug in de tijd. In 1995 brak het Antwerpse K’s Choice door met Paradise In Me, met de grootste hit ´Not An Addict´ . Hun sound met de goed in het gehoor liggende rocksongs, afgewisseld met gevoelige ballads (en niet te vergeten Sarah’s mooie hese stem) bleek een succes tot ver buiten de Lage Landen. Zo waren ze in 1996-1997 onderdeel van het voorprogramma van Alanis Morissette, die K's Choice had gezien op een Europees festival. Na het uitkomen van de twee succesvolle opvolgers Cocoon Crash in 1998 en Almost Happy in 2000, werd het het stiller rond de band en werd zelfs tot een pauze besloten.

In die periode zong Sarah voor verschillende films de soundtrack in en bracht een EP en (in 2005) een soloalbum uit. Gert werd aktief als producer en speelde gitaar in andere bands. In 2010 vierde K’s Choice haar terugkeer met Echo Mountain, gevolg door het stevige The Phantom Cowboy.

Terug naar het concert. Zonder poespas wordt ‘Mr.Freeze’ (Paradise In Me) ingezet als start van een wervelwind aan voornamelijk Cocoon Crash-hits. Na bijna een halfuur wordt het uitzinnige publiek rust gegund. Een korte introductie van Sarah zet het prachtige ‘My Heart’ in. Dit nummer is nog afkomstig van de eerste K’s Choice plaat The Great Subconscious Club. De akoustische set wordt afgesloten met nog een track van het debuutalbum, ‘The Ballad Of Lea & Paul’. Op weg naar het slot wordt bewezen waarom ‘Not An Addict’ hét anthem van de band is gebleven.

Het publiek wordt verwend met twee toegiften. Eerst komt de band terug met vier nummers, waaronder ‘Virgin State Of Mind’, een nummer dat voor de soundtrack van “Buffy The Vampire Slayer” is gemaakt, en niet op een regulier album staat. Een andere rariteit is het stevige instrumentale ‘We Are Glaciers’, van het album Waving At Te Sun, dat onder de bandnaam “Bettens” is uitgebracht. Na een uitgebreid afscheid van het publiek lijkt het dan toch afgelopen te zijn. Tot Sarah en Gert, samen met pianist Reinout Swinnen vooraan op het podium, onversterk, acapella ‘Kiling Dragons’ inzetten… Kippenvel in het kwadraat !

PHYSICAL GRAFFITI - 05/01 - BOERDERIJSamen met Physical Graffiti op reis door 50 Years of Led Zeppelin. Podiuminfo...

KLANGSTOF - 30/12 - 2017 Wat een waanzinnig jaar had Klangstof!! Dit kwamen ze afsluiten in de...