VERSLAG: Five Finger Death Punch / In Flames - 14/12 - AFAS Live

Podiuminfo was aanwezig bij Five Finger Death Punch / In Flames in AFAS Live voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 15 foto's.

Bekijk de Five Finger Death Punch / In Flames - 14/12 - AFAS Live foto's

VERSLAG: Bas van Poppel

Five Finger Death Punch & In Flames

Wanneer je Of Mice & Men opzoekt online, vind je voornamelijk pagina's over het gelijkgenaamde boek. Wanneer je dan bij de band uitkomt zie je een paar kortharige koppies van een Amerikaanse metalcore band. Op het podium is het een ander verhaal. Lang haar hangt over de schouders en het geluid lijkt op een combinatie van de hoofdact van vanavond met veel groove a la Soulfy. Een goed werkend concept, want al om 7u uurstaan ruim 3000 man klaar voor ontvangst. De band krijgt het publiek opgewarmd, op de grond zittend en in de lucht springend: de perfecte opener voor vanavond.

Van de twee hoofdacts van vanavond, komt de eerste uit Scandinavië. De Zweedse formatie In Flames draait al 27 jaar mee en wordt deels verantwoordelijk gehouden voor het typische geluid van 'Swedish Death Metal'. Death Metal spelen de heren al een tijd niet meer, daarvoor is de muziek te melodieus geworden. De meerderheid smult, terwijl sommige oude rotten zeuren om oud werk.

Nieuw werk is dan ook waar het vanavond om draait. Er wordt geopend met 'Drained' en direct volgt 'Before I Fall'. Verder in de grote setlist vinden we onder andere de eerste single van het laatste album, 'Save Me'. Tussendoor volgen de hits die de band over de jaren heen heeft gehad, zoals 'Only For The Weak' en 'Trigger'. Bijzonder is het eerbetoon aan Nevermore zanger Warrel Dane, al lijkt het meerendeel van de aanwezigen de zanger niet te kennen. De set wordt toepasselijk afgesloten met 'The End'. En muzikaal? In Flames komt beter tot zijn recht als afsluitende act, en Anders Fridén haalt niet alle noten perfect, maar qua songwriting zijn ze de nummer één vanavond.

Het grootste deel van het publiek is duidelijk gekomen voor Five Finger Death Punch. Eerder deze maand kwam het best of album A Decade Of Destruction uit, die qua inhoud grotendeels overeenkomt met de setlist van vanavond.

Aanvankelijk klinkt het geheel wat rommelig, maar al snel is de show op het hoge niveau dat we van de heren gewend zijn. Met lichtgevende gitaren, een medley met nummers van Deep Purple en Metallica en een aantal fans die het podium op mogen pakt de Amerikaanse band de zaal met speels gemak in. Nummer na nummer wordt meegezongen door het publiek, en vooraan gaat het er hard aan toe, om de paar minuten loopt iemand met lichte verwondingen de moshpit uit naar de EHBO. Kortom, een ijzersterke show waarmee we het mislukte optreden in Tilburg definitief kunnen vergeten.

FOTOGRAFIE: Tim van Veen

12
In Flames foto Five Finger Death Punch / In Flames - 14/12 - AFAS Live In Flames foto Five Finger Death Punch / In Flames - 14/12 - AFAS Live In Flames foto Five Finger Death Punch / In Flames - 14/12 - AFAS Live In Flames foto Five Finger Death Punch / In Flames - 14/12 - AFAS Live In Flames foto Five Finger Death Punch / In Flames - 14/12 - AFAS Live Five Finger Death Punch foto Five Finger Death Punch / In Flames - 14/12 - AFAS Live Five Finger Death Punch foto Five Finger Death Punch / In Flames - 14/12 - AFAS Live Five Finger Death Punch foto Five Finger Death Punch / In Flames - 14/12 - AFAS Live Five Finger Death Punch foto Five Finger Death Punch / In Flames - 14/12 - AFAS Live Five Finger Death Punch foto Five Finger Death Punch / In Flames - 14/12 - AFAS Live Five Finger Death Punch foto Five Finger Death Punch / In Flames - 14/12 - AFAS Live Five Finger Death Punch foto Five Finger Death Punch / In Flames - 14/12 - AFAS Live

12

RONNIE FLEX & DEUXPERIENCE BAND - 15/12 -...Ronnie Flex deed samen met zijn Deuxperience Band TivoliVredenburg aan en wij...

NAVARONE - 14/12 - LUXOR LIVE Navarone deed vanavond Luxor Live aan en Podiuminfo was erbij! Bekijk hier...