VERSLAG: Laibach - 12/12 - Melkweg

Podiuminfo was aanwezig bij Laibach in Melkweg voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 6 foto's.

VERSLAG: Kenneth Steffers

Laibach - 12/12 - Melkweg

Laibach wist in hun 27-jarige bestaan al heel wat controverses los te maken in de wereld. Enerzijds een reden dat deze band erg bekend is in het rockgenre, maar anderzijds hebben ze jarenlang niet mogen spelen in thuisland Slovenië en Duitsland. In een stijl die men zelf als 'totalitaire pop art' omschrijft wordt namelijk veelvuldig gebruik gemaakt van elementen uit het nazisme en het stalinisme wat terug te vinden is in de kleding en showelementen van de band. Daarbij komt ook nog eens dat ze tekstueel niet schuwen de provocerende kant op te neigen. Laibach is weliswaar meer dan alleen een band, ze maken namelijk deel uit van het kunstenaarscollectief Neue Slowenische Kunst.

Vanavond staan zanger Milan Fras en band in de Oude Zaal van de Melkweg. Een voorprogramma is er niet, maar een huis-DJ van de zaal weet de sfeer er wel in te brengen. We horen bombastische fanfare muziek waar ze in de Tweede Wereldoorlog ook wel pap van luste. Als er na 'Das Lied der Deutschen' nog een paar fanfaredeuntjes klinken, is het tijd voor dé act van de avond: Laibach.

De lichten doven en het 'Wilhelmus' wordt gestart. Wanneer alle bandleden op het podium staan weet Milan Fras meteen indruk te maken met zijn Engels en Duitse uitspraak met Sloveense tongval. Vanavond zijn we getuige van de Volk Tour, naar hun gelijknamige album uit 2006. Volk is een album met onnavolgbare interpretaties van 14 volksliederen uit landen wereldwijd. Alle nummers van deze cd worden dan ook gespeeld en vanaf de achtergrond bijgestaan door twee reusachtige projectieschermen waar we indrukwekkende beeltenissen van de bezongen landen krijgen te zien.

Na amper drie kwartier lijkt de band het welletjes te vinden en verlaat het podium, voor Volk komen ze in ieder geval niet meer terug. Een kleine tien minuten was blijkbaar hard nodig, want de band staat na deze tijd weer op het podium. Ditmaal versterkt door twee blonde dames op drums en een lekker groot stuk kauwgum in de mond. Hubba Bubba all over... Als eerste nummer in deze tweede set wordt ons door Laibach een favoriet voorgeschoteld: 'Tanz mit Laibach'. Ja, dit klinkt meer dan prima live en Fras is zeer goed in staat haast identiek aan de studioversie te zingen. Ook nu weer zorgen de projectieschermen voor een verrassende bijkomstigheid. 'Alle Gegen Alle' en wat nieuwer werk van het album WAT zorgen voor nog wat aangename minuten waarbij er gelegenheid wordt verstrekt om mee te bewegen op de muziek. De afsluiter is het toepasselijke 'Das Spiel ist Aus' waarmee het dan ook echt aus ís. Een lange aftiteling met compilaties van Laibach cover-hits als 'Final Countdown' en 'Life is Life' volgt, waarna de band wederom terugkeert op het podium voor hun derde set. Deze bestaat echter uit een buiging en een lach.

Hoewel Laibach al bijna dertig jaar bestaat, alle nodige kritiek al heeft ontvangen en haast geen onderwerp onbesproken heeft gelaten, is het nog geen tijd om te stoppen. Een band waar bands als Rammstein en Type O Negative de beste ingrediënten vandaan haalde, daar kun je toch geen genoeg van krijgen?

FOTOGRAFIE:

Laibach foto Laibach - 12/12 - Melkweg Laibach foto Laibach - 12/12 - Melkweg Laibach foto Laibach - 12/12 - Melkweg Laibach foto Laibach - 12/12 - Melkweg Laibach foto Laibach - 12/12 - Melkweg Laibach foto Laibach - 12/12 - Melkweg

GOLDEN EARING - 15/12 - HEINEKEN MUSIC HALLNet als vorig jaar stond Nederlands bekendste rock band Golden Earring in de...

MARILYN MANSON - 12/12 - BRABANTHALLEN Ooit wist Marilyn Manson telkens weer vele mensen te shockeren met zijn...