VERSLAG: Agent Fresco / Leprous - 1/11 - Patronaat

Podiuminfo was aanwezig bij Agent Fresco / Leprous in Patronaat voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 36 foto's.

Bekijk de Agent Fresco / Leprous - 1/11 - Patronaat foto's

VERSLAG: Bas van Poppel

Leprous

Als eerste van vier bands trapt Astrosaur uit Noorwegen af. Waar dit soort posities meestal worden opgevuld door lokale bands of bands die zich inkopen, en de kwaliteit dan vaak achter blijft, is dit direct een sterke opener. Het drietal brengt een half uur instrumentale stoner rock, maar dan in een progsausje zoals de hoofdact van vanavond het zo goed kan. Prima opener, maar het ontbreken van de zang is geen pluspunt.

Bands uit Australië zien we niet vaak op de Nederlandse podia. Alithia heeft tijdens deze tour een vervangende frontvrouw, afkomstig uit Rusland. Op het podium zien we zeven mensen met ieder een eigen stijl, en de samenhang is ver te zoeken. Het levert een kakofonie aan geluid die bij goed luisteren klinkt als een band, maar niet echt past in de avond.

Soms zie je een voorprogramma waarbij je tijdens het optreden beseft dat de hoofdact waar je voor kwam, mogelijk niet het hoogtepunt van de avond is. Agent Fresco valt in die categorie. Het viertal uit Ijsland valt precies in hetzelfde straatje als de Noren met wie ze rondreizen, maar zijn net wat toegankelijker qua muziek. De vijftig minuten durende show straalt plezier en enthousiasme uit. Wanneer de band vervolgens nog tijd heeft voor een extra nummer, staat de zanger in de zaal te dansen met zijn publiek, pirouetjes draaiend. Agent Fresco dames en heren, is een naam waar we komende jaren nog veel meer van gaan horen. En terecht.

Enkele weken voor de show werd bekend dat Leprous het podium van de grote zaal mag betreden in plaats van de kleinere variant in het gebouw. Vanavond laat de band zien hoe terecht dit is. Ze presenteren het recent uitgebrachte album Malina op uitmunde wijze. Waar op de plaat een compleet orkest mee lijkt te spelen, weet de band live een nagenoeg gelijkwaardig geluid te produceren. De meeste live acts doen dit middels een audiotrack die vanaf een notebook mee loopt, maar Leprous lost dit op met een extra bandlid die de cello zeer goed bespeelt.

De cellist opent al voordat de show begint. Er is geen sprake van een 'pauze dj' maar een stijlvolle intro van een ruim kwartier. Wanneer Leprous het podium betreed is het publiek er dan ook helemaal klaar voor. Iedere show speelt de band een andere setlist, maar zoals verwacht draait het vanavond om de nieuwe plaat. Dat wordt aangevuld met divers werk van eerdere platen als 'The Valley' en 'Bilelateral', dat ze voor het eerst sinds vijf jaar live uitvoerden. Waar Agent Fresco vanavond op dreef was, laat Leprous zich van een nog sterkere kant zien. Heb je de nieuwste plaat nog niet gehoord Geef het een kans, want om Leprous kan je moeilijk meer heen.

FOTOGRAFIE: Nico Reinders

123
Leprous foto Agent Fresco / Leprous - 1/11 - Patronaat Leprous foto Agent Fresco / Leprous - 1/11 - Patronaat Leprous foto Agent Fresco / Leprous - 1/11 - Patronaat Leprous foto Agent Fresco / Leprous - 1/11 - Patronaat Leprous foto Agent Fresco / Leprous - 1/11 - Patronaat Leprous foto Agent Fresco / Leprous - 1/11 - Patronaat Leprous foto Agent Fresco / Leprous - 1/11 - Patronaat Leprous foto Agent Fresco / Leprous - 1/11 - Patronaat Leprous foto Agent Fresco / Leprous - 1/11 - Patronaat Leprous foto Agent Fresco / Leprous - 1/11 - Patronaat Leprous foto Agent Fresco / Leprous - 1/11 - Patronaat Leprous foto Agent Fresco / Leprous - 1/11 - Patronaat

123

WEDNESDAY 13 - 1/11 - MELKWEGIn juni bracht Wednesday 13 het zevende album ‘Condolences’ uit en was...

PALE WAVES - 31/10 - SUGARFACTORY Twee hits. Dat is alles wat Pale Waves nodig heeft om op wereldtour te gaan....