VERSLAG: Lukas Nelson & Promise of the Real - 23/10 - Tolhuistuin

VERSLAG: Karst Jaarsma

Lukas Nelson & Promise of the Real

Als zoon van country legende Willie Nelson wordt de muziek je met een paplepel ingegoten. Dat Lukas Nelson uiteindelijk de muziek in zou gaan viel dus te verwachten. Vooral als je hoort dat vader Nelson thuis bijna continu bezig was met het oefenen van zijn gitaarspel en niks van zijn rock ’n roll houding mee naar huis bracht. Dat Lukas Nelson nu langzaam de wereld begint te veroveren doet hij echter geheel op eigen kracht.

Met zijn band Promise Of The Real speelde Lukas Nelson al veel. Echte faam kwam met de ontdekking door Neil Young die met de heren op tournee ging. Een gezamenlijk album volgde. Van de meester leerden ze de kunst van het optreden. Het vormt een goede input voor nummers. Dit vertaalde zich dit jaar in een fantastische titelloze plaat. Tijdens een korte Europese tournee ontbreekt ook Amsterdam niet. In de Tolhuistuin heeft een beperkte groep fans zich verzameld om het eerste optreden van Lukas Nelson & Promise Of The Real als eigen band in Nederland te zien. De aanwezigen zal het nog lang heugen als het debuut van een band die heel groot gaat worden.

Lukas Nelson heeft namelijk alles wat een goede rockartiest nodig heeft. Het lange haar geeft Lukas een rauwe aantrekkingskracht. Daarnaast is hij gezegend met een steengoede stem die het midden houdt tussen Ian Gillan van Deep Purple en Willie Nelson. Tenslotte is Nelson een subliem gitarist. Dat laatste bewijst hij vanavond verschillende malen. Midden in een nummer valt de band regelmatig terug op een ritme dat rolt als een trein en Nelson speelt enkele solo’s. Op deze momenten lijk je naar grootheden als Stevie Ray Vaughan en Billy Gibbons te kijken.

Hoogtepunten zijn lastig aan te wijzen. Het viertal gaat van start en knalt zonder verdere pauzes in één klap door de setlist. Naast Lukas Nelson is er een grote rol voor de steelgitarist. ‘Runnin Shine’ is een nummer over illegaal gestookte alcohol. Zachtjes jankt de steelgitarist duister op de achtergrond. Het geeft het nummer extra mystiek. Indrukwekkend is een akoestisch blok in het midden. Lukas Nelson brengt solo met ‘Breakdown’ onder andere een fantastische Tom Petty cover ten gehore. Door een stukje Django Reinhardt te spelen onderstreept hij nogmaals zijn gitaartalent.

Het grootste hoogtepunt vormt ‘Forget About Georgia’. Lukas was volledig verliefd op een dame die Georgia heet. Toen de relatie uit raakte speelde hij in de band van Willie Nelson. Elke avond werd afgesloten met ‘Georgia On My Mind’. Hierdoor lukt het maar niet om over de relatie heen te komen. Dit verdriet is vertaalt naar een prachtig nummer dat kalm begint in de stijl van Willie Nelson, maar ontrolt in swingende rock ’n roll met enkele krachtige gitaarsolo’s.

Vanwege vaderschapsverlof kent Lukas Nelson & Promise Of The Real vanavond enkele vervangingen. Het valt geen moment op. De vier heren denderen in anderhalf uur door een zinderende mix van countryrock, blues en rock ’n roll. Op unieke wijze combineren ze het live element van spontane jams met steengoede liedjes van de laatste plaat. Hoewel de geest van Willie Nelson nooit ver weg is maakt de swingende rock in de stijl van Creedence Clearwater Revival dat deze heren ongetwijfeld snel doorstomen naar grotere zalen, Pinkpop en wie weet wat meer. Vooralsnog schijnt eerst Neil Young weer op tournee te willen met Promise of the Real als begeleidingsband. Geef hem eens ongelijk!

SYMPHONICA IN ROSSO MET SIMPLY RED - 25/10 - ZIGGO DOMEDe Ziggo Dome kleurt rood met de komst van Symphonica in Rosso. Special...

MURA MASA - 25/10 - TIVOLIVREDENBURG Mura Masa stond vanavond voor een uitverkochte Ronda. Bekijk hier de foto's!