VERSLAG: Satyricon - 26/09 - 013

VERSLAG: Laetitia Abbenes

Satyricon - 013

De Noorse blackmetallegende Satyricon keert terug naar Nederland ter promotie van de nieuwste plaat Deep Calleth Upon Deep (release 22 september 2017). Zelfs op een doordeweekse dinsdagavond verkoopt de band de kleine zaal van poppodium 013 nagenoeg uit én vervroegt de zaal de aanvangstijd omdat de Noren een set van 2,5 uur zouden spelen. Dinsdag of niet, dat belooft een goede avond te worden.

De avond begint echter eerst met Fight The Fight. Wie de show van Satyricon in 2015 heeft gezien in Doornroosje, herinnert zich misschien de (korte) set van Oslo Faenskap nog. Tegenwoordig staat de metalcore-achtige groep bekend als Fight the Fight en ook vandaag staan ze in het voorprogramma van Satyricon.

Net als destijds weten de vechters weinig te overtuigen. De muziek sluit weinig aan bij wat het merendeel van de bezoekers waarschijnlijk luistert: moderne metal met overduidelijke metalcore-invloeden. Dat blijkt ook uit het feit dat als de band om half 7 begint, er maximaal 20 mensen in de zaal staan. Bewonderenswaardig is wel dat Fight The Fight alles geeft ondanks de pijnlijke opkomst: de zanger rent heen en weer over het podium en de instrumentalisten proberen (tevergeefs) iedereen op te jagen.

De tweede support, de Atheense thrashmetalband Suicidal Angels is minstens net zo'n opvallende keuze als supportact, maar wel één die veel beter uitpakt. Vanaf de eerste minuut knallen de Grieken met pakkende thrashmetalriffs en weten ze in tegenstelling tot Fight The Fight het publiek wel mee te krijgen. Het begint met een kleine moshpit, maar gaandeweg groeit deze uit tot een respectabel formaat en gooit iedereen in de zaal zijn of haar vuisten omhoog tijdens. De band laat zijn energieke houding geen moment varen en op witte sneakers rennen de muzikanten van de ene kant van het podium naar de andere. Het beste moment van de show is wanneer Suicidal Angels het voor elkaar krijgt om de eerste wall of death op poten te zetten, maar vlak daarna zit de speeltijd van het viertal er alweer op.

Satyricon laat een paar minuten op zich wachten maar wordt daarna heel warm ontvangen: dit is duidelijk de band van de avond. Frontman Satyr en muzikanten beginnen met twee nieuwere nummers: 'Midnight Serpent' van het net uitgekomen album en 'Our World, It Rumbles Tonight', van de voorganger. De zaal is inmiddels tot de nok toe gevuld en de sfeer zit er goed in. Op de voorste rijen zie je enkel wapperende haren en pompende vuisten. Tijdens het felle 'Repined Bastard Nation', komt het publiek helemaal los en begint de eerste moshpit. Met daaropvolgende meezingers 'Commando' en 'Now, Diabolical' kan de avond niet meer stuk. Satyricon stelt zich dankbaar op naar de fans en de ijzige gezichten van de muzikanten laten zo nu en dan een lachje zien.

De set vanavond is een goede mix tussen nieuw en oud. Van het nieuwe album komen de titeltrack, 'To Your Brethren In The Dark' en 'Burial Rite' voorbij. De Noorse band weet gelukkig ook dat er veel liefhebbers van ouder werk zijn, dus is er op de setlist ook ruimte voor 'Transcendental Requiem Of Slaves' en hét Satyricon-nummer 'Mother North' van Nemesis Divina. Wanneer Satyr de bezoekers oproept een mega wall of death te starten, transformeert de zaal in een kolkende massa van moshende mensen. Als toegift speelt de band 'The Pentagram Burns', 'K.I.N.G' en 'Fuel For Hatred'. De set van de Satyricon tikt uiteindelijk de gebruikelijke anderhalf uur aan, wat teleurstelling bij de fans oplevert die rekende op een concert van tweeënhalf uur. 013 laat achteraf via social media weten dat het management van de band de speeltijd verkeerd heeft doorgegeven. Ondanks deze lichte teleurstelling, gaf de Noorse band vanavond één van de meest memorabele optredens van het jaar.

Verslag door: Laetitia Abbenes

ROLLING STONES - 30/09 - AMSTERDAM ARENAThe Rolling Stones staat vandaag in een uitverkochte Johan Cruijff ArenA met...

SECRET RENDEZVOUS - 28/9 - DOKA In een volledig uitverkochte DOKA presenteert Secret Rendezvous een nieuwe...