VERSLAG: John Legend - 22/09 - Ziggo Dome

Podiuminfo was aanwezig bij John Legend in Ziggo Dome voor een verslag in woord en beeld. Bekijk hier de 15 foto's.

Bekijk de John Legend - 22/09 - Ziggo Dome foto's

VERSLAG: Karst Jaarsma

John Legend

John Legend is een echte soulzanger die goed de weg naar commercie heeft gevonden. Aan het begin van zijn carrière rees hij op vanuit de schaduw van Kanye West en inmiddels kent iedereen Legend. Sinds 2013 lijkt niks meer stuk te kunnen. De zanger scoorde een monsterhit met ‘All Of Me’, ontving een Oscar voor ‘Glory’ en afgelopen winter lag zijn soundtrack van La La Land op iedereen zijn lippen. Drie jaar geleden stond de muzikant voor het eerst in de Ziggodome. Destijds was de zaal gevuld met zitplaatsen. Vanavond is er met enkel staanplaatsen op het veld nog meer publiek.

Dat vraagt wel wat van John Legend. De soulzanger is geen man van het grote gebaar. Hij heeft voldoende sterke liedjes, maar de kracht van allen zit in de intimiteit die deze uitstralen. Dit wordt vanavond gelijk duidelijk. John Legend voldoet in de opening aan al zijn clichés. Hij opent met ‘I Know Better’ van het laatste album. Het enige wat wij zien is Legend achter zijn piano in het midden van een groot videoscherm. Zijn stem is ijzersterk en de Ziggodome voelt aan als een intieme huiskamer. Het zachte orgel en de drums klinken mooi op de achtergrond.

Dit gevoel verdwijnt al snel. In het daaropvolgende ‘Penthouse Floor’ is Legend de frontman van 11 muzikanten. John danst het podium op en neer. Het nummer klinkt vanavond vol. De gospelzang van de zangeressen en de subtiliteit van Legend lopen langs elkaar heen. Maar ook wanneer de band wel de goede groove heeft is het voor Legend lastig om te wennen aan het grootse gebaar. ‘Made To Love’ is bijvoorbeeld heerlijk. Het lied knalt als een hardrock nummer. Dit ritme wordt aangevuld met een saxofonist die in het intermezzo een catchy zomerhit gevoel toevoegt. John Legend staat er echter een beetje verloren bij. Hij slaat zijn armen als een hardrocker en tilt de microfoonstandaard op. Het gebaar oogt lachwekkend.

Geduld wordt echter beloond. Halverwege de avond vindt Legend de juiste balans tussen de grootsheid van het stadion en zijn intieme kwaliteit. ‘Like I’m Gonna Lose you’ schreef Legend samen met Meghan Trainor. Vanavond is het een soulnummer zoals Marvin Gaye die had kunnen maken. De bandleden bewegen losser. De blazerssectie duikt verschillende malen op om bijvoorbeeld ergens een korte New Orleans swing toe te kunnen voegen. De gospel van de achtergrondzangeressen doet het goed in een nummer als ‘Glory’. Op deze momenten hoor je de grootse soulzanger die John Legend is. Met een Curtis Mayfield cover verhuist de Ziggodome zelfs even naar de jaren ’60 en wordt gedanst.

John Legend is de ogenschijnlijke verbeelding van perfecte liefde. Zijn muziek maakt dat je het liefste gelijk de slaapkamer in rent, maar tegelijkertijd kijkt hij zo aandachtig dat je altijd het idee hebt dat hij je ziet. Dit lukt hem ook in de Ziggodome. Het ene moment danst hij uiterst sensueel met een dame uit het publiek, later zien wij kleffe foto’s van vrouw en dochter. Alsof hij wil onderstrepen waar zijn prioriteiten liggen. In deze ogenschijnlijke perfectie ligt saaiheid en voorspelbaarheid op de loer. Beide bedreigen continu een succesvolle avond. Zijn bekende nummers doen het prima en enkele momenten veert het optreden op met ijzersterke soulmuziek. Het gebeurt echter meer dan regelmatig dat het concept van romantische John achter de piano, een ondersteunende band en een nummer over liefde aanvoelt als een herhaling van zetten. Gelukkig wint Legend continu aan kracht. Met het meezingfeest van 'All of Me' en de maatschappelijke kracht van 'Glory' als gecombineerde afsluiter kan Legend gerust spreken van een overwinning.

FOTOGRAFIE: Irwan Notosoetarso

12
John Legend foto John Legend - 22/09 - Ziggo Dome John Legend foto John Legend - 22/09 - Ziggo Dome John Legend foto John Legend - 22/09 - Ziggo Dome John Legend foto John Legend - 22/09 - Ziggo Dome John Legend foto John Legend - 22/09 - Ziggo Dome John Legend foto John Legend - 22/09 - Ziggo Dome John Legend foto John Legend - 22/09 - Ziggo Dome John Legend foto John Legend - 22/09 - Ziggo Dome John Legend foto John Legend - 22/09 - Ziggo Dome John Legend foto John Legend - 22/09 - Ziggo Dome John Legend foto John Legend - 22/09 - Ziggo Dome John Legend foto John Legend - 22/09 - Ziggo Dome

12

ARCANE ROOTS - 23/09 - PARADISOParadiso ontving vanavond Arcane Roots. Podiuminfo ging langs voor een...

ALAZKA - 21/09 - PATRONAAT Alazka stond vanavond in Patronaat in Haarlem en Podiuminfo was erbij! Bekijk...