VERSLAG: Regina Spektor - 15/8 - TivoliVredenburg

VERSLAG: Francis Pronk

Regina Spektor - 15/8 - TivoliVredenburg

Later dan gepland komt Regina Spektor met haar drie-koppige band het podium op, bestaande uit toetsenist Brad Whiteley, cellist Rubin Kodheli en drummer Mathias Künzli. De menigte in de afgeladen Ronda applaudisseert luid en na een verlegen “hoi” begint Spektor haar set met ‘Folding Chair’. Halverwege het nummer raakt Spektor afgeleid door het klikkende geluid van de fotografen voor het podium. Wanneer de eerste tonen van ‘Grand Hotel’ klinken, klinkt er gejuich in de zaal. Spektor nipt aan haar water voor ze ‘Tornadoland’ begint. De cello speelt een grote rol in dit nummer en er is Russische klassieke muziek verwerkt in het arrangement.

Spektor's eigenzinnige podiumpresentatie past bij haar excentrieke persona. Ze heeft een fascinerende manier om het podium met slechts weinig beweging te beheersen. Het kijken naar de zangeres is een ervaring op zich: haar vingers dansen als ballerina's over de zwarte en witte toetsen, terwijl haar stem niet alleen een groot bereik heeft, maar ook loepzuiver is. Met haar opvallende teksten en muzikale composities verovert Regina Spektor in no-time de harten van het publiek.

De show is niet geregisseerd en daardoor ontstaan er veel spontane momenten. Naast het harde geklik van de camera’s en een anekdote over haar vader, die ook fotografeert, zijn er meer soortgelijke momenten. Zo valt haar trouwring af voorafgaand aan ‘The Calculation’ en vergeet ze welke houding ze ook alweer achter haar piano moet aannemen. Op een gegeven moment roept iemand uit het publiek: “I love you”. Spektor reageert met: “I love you too”, terwijl een andere fan schreeuwt: “I loved you first”. Kortom: er hangt een zeer aangename sfeer in de Ronda zaal.

Omdat ze achter haar vleugel zit, keert Spektor haar rug naar de mensen aan de rechterkant van de zaal. Dit verandert tijdens ‘Bobbing For Apples’, wanneer ze achter haar piano vandaan kruipt en de elektrische gitaar bespeelt. Haar bandleden hebben inmiddels het podium verlaten en Spektor speelt solo onder meer ‘That Time’, ‘Après Moi’, wat ze gedeeltelijk in het Russisch zingt, en ‘Ballad Of A Politician’. Bij laatstgenoemde vertelt ze dat het moeilijk is om op tour te zijn en nieuwsberichten te horen over Amerika. Ze hoopt dat dit politiek geladen nummer bij het volgende optreden in Nederland irrelevant is. Bij ‘Older And Taller’ komt de band weer terug en wanneer ze eindelijk de juiste houding achter haar instrument heeft gevonden, is het weer tijd om op te staan. Ze verruilt de piano voor een keyboard en speelt het experimentele ‘Dance Anthem Of The 80’s’. Bij ’Small Bill$’ dient haar stem als enige instrument. Ze wandelt over het podium en beweegt zich op de melodieën.

Vervolgens stelt Spektor haar driekoppige band voor en klinkt het welbekende ‘You’ve Got Time’, de titelsong van Netflix-serie Orange Is The New Black. Hierna last de band een korte pauze in, want de cellist heeft een snaar gebroken en deze moet snel vervangen worden. De band hervat de set met ‘The Trapper And The Furrier’, waar de cello weer als nieuw klinkt.

Ze speelt, op haar debuutalbum na, nummers van elk uitgebracht album. Het meeste materiaal is afkomstig van haar zevende album ‘Remember Us To Life’. Bij het geliefde ’Us’ klinkt wederom een daverend applaus en na dit nummer verlaat Spektor het podium. Iedereen weet dat ze nog terugkomt, want er zijn nog een paar pareltjes niet gespeeld.

De eerste toegift is het succesvolle ’Fidelty’, daarna volgt ‘Hotel Song’ waarbij we afscheid nemen van de band, want de set wordt solo afgesloten met ‘Samson’.

Het is een eer om in Regina Spektor’s muzikale aanwezigheid te mogen verkeren. Het publiek heeft de kans gekregen om naar hun favoriete liedjes te luisteren en nieuwe fans zijn blootgesteld aan minder bekend werk. Haar teksten hebben veelal een onderliggende boodschap: of het nu politiek, religieus of filosofisch is. Ze doet pogingen de problemen van het dagelijks leven te beantwoorden en benadert grote problemen vanuit een nieuwsgierige en nederige positie.

Ze bedankt het publiek en krijgt het vertienvoudigd terug. Spektor zou volgend jaar goed staan op het affiche van Best Kept Secret.

MIRANDA LAMBERT - 16/8 - OPENLUCHTTHEATER CAPRERADe multi platina en grammy award winnende country superster uit Amerika...

MEGADETH - 15/8 - 013 Megadeth streek vanavond neer in Tilburg voor een show in 013. Podiuminfo was...